Bijna in Vietnam.... - Reisverslag uit Hekou, China van yvonne - WaarBenJij.nu Bijna in Vietnam.... - Reisverslag uit Hekou, China van yvonne - WaarBenJij.nu

Bijna in Vietnam....

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

10 November 2016 | China, Hekou


Net nu ik op het punt sta om China te gaan verlaten ga ik het steeds meer waarderen. Een fietser die ik een paar weken geleden tegenkwam zei me dat het wat tijd kost om aan China te wennen. En zo voel ik het ook. Het land is boeiend en vermoeiend. Vermoeiend vanwege het lawaai, het stof, het feit dat er overal gebouwd en afgebroken of opgebroken wordt. En doordat de communicatie zo moeizaam gaat. Maar boeiend omdat er prachtige natuur is, al zei ik in mijn vorige verslag dat ik er niet zo van onder de indruk was. Neem bijvoorbeeld de Tijgerkloof, de rijstterrassen van Nansha en de Rode Rivier. En als je een beetje door de rotzooi en de drukte heen kijkt zie je hoe prachtig sommige steden zijn, met fantastische huizen en gebouwen. Jammer van die enorme teringzooi overal met name buiten de grote steden. Hele karrevrachten puin en huisvuil en met name plastic worden hier in de berm gedumpt. Zo zonde...
De mensen vind ik over het algemeen heel lief en ontzettend gastvrij. Ze zijn verlegen, maar als ik ze groet zie ik meestal wel een lach doorbreken, op een enkele chagrijn na.
Zo kwam ik laatst bijvoorbeeld een jonge vrouw in het hotel tegen die heel verbaasd was dat ik op de fiets was. Na een praatje, zij sprak wel Engels, zei ze dat ze me thee wilde geven. Ach ja , dacht ik, ik heb nog wel tijd voor een kopje. Maar ze kwam terug met een hele zak thee! Van die mooie gedroogde bloemknoppen, zo groot als knikkers, die opengaan als je er heet water over giet. Maar dat was nog niet alles, ze nam me mee naar de winkel van haar oom waar ik een hangertje kreeg van een groene steensoort. Voor veel geluk op mijn reis! Zo lief....Ze wilde me ook nog een ontbijt aanbieden maar dat had ik al gehad.
Of die vrouw die mij aansprak in een restaurant waar ze met haar ouders zat. Ik wilde daar wat eten en zij vroeg me in perfect Engels of ik hulp nodig had om een keus te maken. Nou, dat was wel handig want ik kan nooit goed duidelijk maken wat ik wil. Ik werd uitgenodigd om bij hen aan tafel te komen zitten en uiteindelijk stonden ze er op om voor mij te betalen. Dat zijn zo van die kleine waardevolle ontmoetingen waar ik enorm van geniet.

Terug vanaf Dali moest de fiets weer in de bus. De buschauffeur vond het maar niks (terecht, ik ook niet!) en wou het allemaal anders dan ik het wilde en dacht waarschijnlijk dat als hij maar hard genoeg praatte dat ik het dan wel zou begrijpen. Uiteindelijk heb ik de fiets er zelf ingepropt, stuur gedraaid, handvaten los en effe flink duwen...
In Kunming ben ik maar een nacht geweest. Het regende de volgende dag maar ik ben toch maar vertrokken. Twee dagen later was ik in Tonghai. Op zoek naar een hotel. Hier en daar eens gevraagd maar met weinig succes. Op een gegeven moment stonden er wel 6 of 8 mensen om me heen die met elkaar in discussie gingen over mijn eventuele hotel. Ik raakte zo geïrriteerd dat ik bijna weggefietst was. Ik was moe, bezweet en wilde dolgraag douchen. Ik moest mezelf echt tot de orde roepen. "Rustig Yvonne, deze mensen zijn voor jou bezig, effe wat geduld". En maar goed ook dat ik niet weggefietst ben want-ik moest achter een auto aanfietsen-ik kwam op een verrassend mooie plek uit midden in de oude stad, prachtig! Dat had ik zelf nooit gevonden. "Albert's Inn". Leuke kamer, betaalbaar en de eigenaar, je raadt het al: Albert, spreekt Engels. En Albert fietst ook graag en heeft me twee dagen op sleeptouw genomen om me wat van de omgeving te laten zien. Rond het meer, langs landbouwgebieden, naar een klein dorpje in de buurt waar de afstammelingen van Kublai Khan wonen en waar een mooie tempel te bezichtigen was. Hij geeft ook Engelse les aan kinderen uit de omgeving. Allemaal heel basic hoor. Wel heel leuk om te zien en mee te maken.
En ik ben weer ontelbare keren op de foto gezet, ik voelde me net een celebrity. Ik denk dat We-chat, de Chinese versie van Facebook overspoeld is door foto's van mijn hoofd. Maar het werd nog gekker! Albert had voor de volgende dag een filmploeg uitgenodigd van de lokale omroep die mij gefilmd heeft en geïnterviewd. Dit in combinatie met opnames van zijn Engelse klasje zodat daar ook wat meer aandacht voor was. Het werd niet echt een diepte interview hoor. Meer zo van: hoe oud ben je, waarom naar China en wat vind je er van. Nog even de straat uitfietsen om mij in actie te filmen en dat was het. Ik heb het resultaat niet gezien maar ik hoop dat ik er een beetje leuk opsta.
De laatste avond ben ik met Albert en zijn vrouw en de volleybal club waar zij lid van zijn uit gaan eten. Heerlijk! Hotpot. Een soort fondue van bouillon waar in dit geval vlees en tofu in gegaard wordt en nog allerlei lekkere gerechten ernaast. En er werd flink geproost! Er werd een drankje geschonken van maar liefst 50% en om de beurt werd er door iemand een toast uitgebracht met een toespraak. Het werd een jolige boel en ik ook! Jolig bedoel ik...Ik ben er maar snel mee gestopt. Het enige wat ik hier af en toe drink is een biertje van 2,5% dus ik ben niks meer gewend!
Overigens werd er na het eten nog een flink potje volleybal gespeeld dus dat konden ze nog wel. En goed ook, leuk om naar te kijken.

Toch de volgende dag maar weer gaan fietsen. Na twee dagen kwam ik weer in zo'n mooie sfeervolle stad uit: Jianchuan. Ook daar ben ik een extra dagje gebleven. Deze stad ligt op 1300 meter. De volgende etappe moest ik eerst 30 km klimmen tot 1950 meter en daarna een afdaling van 40 km tot 235 meter. Heerlijk! Het was ook een goeie weg dus ik heb me eens lekker laten gaan!
Ik was in Nansha waar de wereldberoemde rijstterrassen zijn. Die ben ik natuurlijk gaan bekijken, zonder fiets want dat zou teveel klimmen worden. Een prachtig gebied wat ook op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.

Nu zit ik dus vlak voor de grens van Vietnam, in de tropen dus en dat merk ik.
Nee, niet aan de tropische warmte maar aan de tropische regenbuien! Of zeg maar bui! Want het was een bijna gestage regen van twee dagen! Pijpenstelen, bubbels, bakken, sloten! Niet leuk, maar Jos die nu in Thailand fietst schreef dat het daar ook regent. En dat terwijl het niet eens regenseizoen is. Vanmorgen besloot ik maar om nog een dagje te blijven hier. En hier is: Hekou, de grensplaats met Vietnam Ik zit in een lekker hotel en ik ben een goed boek aan het lezen, (Een klein leven, van Hanya Yanagihara, een aanrader!) dus ik vermaak me wel. En Ik heb goede hoop dat het morgen droog is! En zo niet, dan ga ik toch verder!
Yvonne

  • 10 November 2016 - 08:38

    Bianca:

    Dappere lieve Yvonne! Je geluk zit in het Jade steen, denk ik dat je bijzondere steen kade gekregen zit. Wees er zuinig op en doe het nooit af..Ook niet bij het douchen niet. Het zal je zeker beschermen op je reis,nu je het geschonken hebt gekregen van die bijzondere vrouw,die zag wat je nodig had. Ik geloof in deze gave, dat is ook in de Indonesische cultuur en geeft levenswaarde. Plastic vervuiling en uitlaat gassen ken ik ook van Indonesië. Als je bedenkt dat het eerst bamboe bladeren wastafel waarin verpakt werd dat in de natuur weggegooid ook biologisch verantwoord vergaat.Het gedrag is niet logisch met plastic. Zonde ja...Wens je veel geluk en bijzondere ontmoetingen met gastvrije mensen op je fiets reis in Vietnam. Veel liefs vanuit het Bossche.(Ps, de gevallen bladeren van je boom hebben een veelkleurig zacht en dik tapijt gemaakt in je tuin) Bianca, je fan - buuf .

  • 10 November 2016 - 09:15

    Hans En Ed:

    Yes yvonne, dit hoopten wij voor je. Gisteren nog de foto's van de rijstvelden bekeken. We herkennen de sfeer die je beschrijft. Het is een mooi land. Hoop voor je dat het droog wordt. Ga je via sapa door de bergen of meteen naar beneden naar hanoi? We zijn benieuwd. Fijne verdere tocht en tot schrijfs ♥️Groet

  • 10 November 2016 - 09:17

    Janine:

    Erg leuk om je verhalen te lezen, je schrijft heel beeldend. (En dat boek is inderdaad prachtig, zeker met zulke plensbuien, heb ik ook op vakantie gelezen)
    Hele fijne tijd nog en ik kijk uit naar de volgende reisverslagen.

  • 10 November 2016 - 09:19

    Gerry:

    Wat een leuke ontmoetingen! Dat maakt t fietsen zo leuk! Tja regen.... Ik had het een aantal jaren geleden ook rond deze tijd in N Thailand en Laos en kou.... Maar die hield op na een paar dagen en dat zal ie nu ook wel doen?
    Je gaat nu Zuidwaarts dus de goede kant uit!

  • 10 November 2016 - 09:40

    Edith:

    Geniet nog steeds enorm van je verhalen. je bent me een doorzetter! Dag

  • 10 November 2016 - 09:42

    Henny:

    hoi Yvonne, fijn van je te horen! ondanks de plensbuien heb je het zo te lezen goed naar je zin. wat een leuke foto waarop je uitgezwaaid wordt door al die mannen. Dat boek heb ik al veel over gehoord, meer dan 700 pagina's dus je kan vooruit. Het weer kan alleen maar betere worden denk ik. veel fietsplezier!

  • 10 November 2016 - 11:27

    Ted:

    Tjeetje Yvonne, wat maak je allemaal mee tijdens zo'n bijzondere reis. Het is erg leuk om dat te lezen en zo een beetje met je mee te kunnen reizen. Stoere vrouw hoor! Terecht dat je onderweg vaak bewondering of verwondering oogst. Blijf veilig en genietend doorgaan zo en bedankt voor je verhalen tot nu toe. Veel plezier. Groetjes. Ted

  • 10 November 2016 - 13:23

    Liesbeth:

    Hoi lief Yvonneke,

    Wat een mooi verslag weer,geniet er met volle teugen van. Wat die stortbuien betreft,denk aan vorig jaar in Lottum wat wij hebben moeten doorstaan,Ha Ha. De foto's spreken ook voor zich en zijn prachtig. Veel plezier en goede reis in Vietnam.

    Dikke knuffel, Liesbeth.

  • 10 November 2016 - 13:52

    Anneke En Henk:

    Hoi Yvonne,
    Lees maar lekker wat, in je boek, we hebben het in Grun., nog over je gehad, Fijn dat het je allemaal zo goed gaat. Overigens die mooie vogel is een Hop.
    Wat een pracht verhaal weer, het is of we mee fietsen en ook zo genieten, nou hier regent het ook dus dat maakt niks uit, waar je bent blijkbaar.
    Spannend hoor dat eten en geweldig al dit hulp die je hier en daar geniet. Vietnam we lezen het wel weer toi toi toi.
    Liefs Anneke en Henk

  • 10 November 2016 - 16:10

    Josie:

    Even rust en dan weer door geniet er van en vooral ook mooi om te lezen dat je al die bijzondere mensen ontmoet, en een goede beschrijving hoe China is. Leerzaam en vermakelijk.
    Buuf Josie

  • 10 November 2016 - 17:43

    Rian:

    Geweldig, geweldig Yvonne wat maak je toch bijzondere ervaringen. Echt top! En dan die prachtige foto's dat kun je goed. Ik vindt die met "geen titel" waar de dame met het blauwe doekje op staat echt heel mooi.

  • 10 November 2016 - 17:44

    Rian:

    Misschien kunnen we bij "uitzending gemist" je TV debuut wel zien haha. Ik heb weer genoten om je verslag te lezen en wens je in Vietnam ook een goede tijd. Lieve groet

  • 10 November 2016 - 18:15

    Jolanda :

    Yvonne, fijn om weer van je te horen! En natuurlijk weer een schitterend reisverslag. Geweldig dat je toch van China bent gaan houden. Het helpt waarschijnlijk ook dat je van die fantastische mensen tegenkomt. Fijn hoor, want na het vorige verslag dacht ik even dat het allemaal niet zo heel erg fun meer was. Overigens vraagt mijn vader ook steeds hoe het met je gaat. Je naam weet hij dan niet meer - ja hij begint ook echt vergeetachtig te worden hoor - maar de reisverhalen vindt hij prachtig en hij blijft maar herhalen dat hij zo'n bewondering voor je heeft: 'Op die leeftijd nog en dan helemaal alleen in zo'n land waar je de taal niet spreekt.' Ja, ja ... Ik deel zijn bewondering! Meid, blijf gezond en pas goed op jezelf.
    Tot het volgende verslag.

  • 10 November 2016 - 22:03

    Henk De Leeuw:

    Hallo Yvonne
    Weer zoon geweldig verhaal van je!
    Ik lees dat je het land steeds meer gaat waarderen.
    En nog op de lokale tv!!
    Zeg maar GTSTY in China!!
    Erg Leuk,overigens die mooie vogel is de HOP.
    Komt in Nederland ook zeldzaam voor.
    Nu op naar Vietnam heel veel plezier en goed weer gewenst.
    Groetjes Henk

  • 10 November 2016 - 22:41

    Erica En Rini:

    Dag Yvonne,
    Wat een leuk verhaal. Dat die steden zo mooi zijn. Goed dat je geduld hebt gehad.Want dat was toch wel de moeite waard.

  • 11 November 2016 - 12:02

    Jack:

    Ha mevrouw de globe trotter

    Wat een mooi verhaal! Al die positieve liefdevolle mensen die je daar hebt ontmoet. Als je weer thuis bent moeten we echt een keer gaan chinezen.
    Ik wens je wederom weer een hele fijne voortzetting van je reis toe!

    groet, Jack

  • 12 November 2016 - 17:23

    Marjan:

    O, Yvonne, wat gaaf dat je een mooie gelukssteen hebt gekregen!! Je krijgt alles wat je toekomt! En ik ben blij dat je China nu toch fijn vindt! Toch beter gevoel, ook als je weer thuis bent. Nu heel fijne reis en avontuur in Vietnam gewenst!
    Heerlijk, ik zie het helemaal voor je, jij op je fiets zo nietig klein in dat grote onbekende land en dan zo genieten en de mensen genieten van jou! GTST

  • 12 November 2016 - 19:38

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    Wat een geweldig verslag weer. Super mannen die je ontmoet daar in China, fijn dat je China toch steeds meer gaat waarderen en gelukkig dat je er ook nog engels sprekendeChinezen tegen komt.
    Die mooie steen bewaar maar goed wie weet......
    Geniet nog van een klein stukje China en op naar Vietnam en die tropische regenbuien neem je maar voor lief.
    Veel groeten vanuit het redelijk koude Den Bosch.
    Jeanne

  • 12 November 2016 - 21:52

    Wouter En Ineke :

    Ha dappere Yvonne,
    Dit was weer echt genieten van je geweldige reisverslag en prachtige foto's!
    Zó leuk om op afstand met je mee te mogen reizen op je bijzondere fietsavontuur door China!
    Je verovert de harten van veel Chinezen zo te lezen..Fantastische ervaringen met veel gastvrije mensen!
    En wat een mazzel dat je bij "Alberts-Inn" terecht bent gekomen..echt super, wat er dan allemaal weer voor moois op je pad komt! Zoveel onvergetelijke gebeurtenissen en ontmoetingen..
    Nu ben je waarschijnlijk al aan het trappen door het, hopelijk inmiddels droge, Vietnam.
    Opnieuw heel veel mooie fietskilometers en fijne ontmoetingen gewenst!!
    Geniet ervan!
    Groetjes Wouter en Ineke




  • 12 November 2016 - 23:32

    Marlies:

    Ha Yvonne,
    Guts & glory!
    Wat een avontuur. Mooi verhaal. En geestig!
    Nog een heel goede reis,
    Hartelijke groeten,
    Marlies uit Den Haag

  • 13 November 2016 - 09:25

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Wat geweldig je verhalen te lezen. Prachtig die ontmoetingen. Het mooie wat je ziet onderweg en het geploeter af en toe. Het is een bron van inspiratie. Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen. Ik wens je heel veel plezier en nog heel veel van die mooie momenten.



    groetjes Jacqueline

  • 13 November 2016 - 18:28

    Corrie Uit Vught:

    Ha Yvonneke,
    Weer een prachtig verslag na een gigantische inspanning, met een lach en een traan! Bewonderenswaardig. Thanks..
    En wat een super mooie foto's!!! Mooie momenten die jij vast weet te leggen. Wat een ongelofelijk indrukwekkende tint blauw dragen die dames daar. En dan die mannenaandacht! Moet je toch goed doen, Yvonne. ;) Weet jij zeker dat Wendy van Dijk, Suhi, daar niet actief is? Wel lachen zeg. Op naar Vietnam!!! Heelveel liefs uit het Vughtse, XCorrie

  • 15 November 2016 - 13:45

    Marnie:

    hi Yvonne,

    zettem op he! Ken je misschien Leon van der Schoor en Gertie Luijten uit den Bosch. Ze fietsen wat af in hun vakanties en zijn nu ook in (het regenachtige) Vietnam. Wie weet .. de wereld is soms klein!

    Ben benieuwd hoe Vietnam bevalt!

    groet Marnie

  • 18 November 2016 - 21:52

    Anja:

    Ha Yvonne,
    Wat mooi om te lezen allemaal. Kan me voorstellen dat de mensen het leuk vinden om met jou in contact te komen. En fijn dat je nu steeds meer genietmomentjes hebt. Hopelijk straks beetje droog fietsen door Vietnam!
    Groetjes
    Anja

  • 29 November 2016 - 11:22

    Corriesybesma:

    HA YVONNE,hoe is het mogelijk dat je China al uitvoerigst bent.Zo knap gedaan,heb genoten van je verslagen en mooie,aparte foto's.Heel bijzonder b.v.,dat er zoveel mensen zich met je bemoeien,een hotel te vinden.Nu alweer in Vietnam,gelukkig dat het je bevalt,in tegenstelling tot 10 jaar terug.Merk je dan dat er veel veranderd is bij die mensen?.O,ik weet het,toen was je Yvonneke,nu een hele stoere,fietsende Yvon.Heel veel geniet momenten gewenst,ik kijk uit naar je verdere verslagen.Groet,Corrie S.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 62425

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: