Richting Spanje - Reisverslag uit Jaca, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Richting Spanje - Reisverslag uit Jaca, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Richting Spanje

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

10 Mei 2013 | Spanje, Jaca

Het weer is prachtig, de route steeds mooier.
Alhoewel ik nu toch wel een keer verdwaald ben, nou ja, verkeerd gereden.
De GPS deed het niet goed, dacht ik....Achteraf bleek dat ik het zelf niet goed deed.
Ik heb weer zo van alles meegemaakt. Onder andere een nachtje in een psychiatrisch ziekenhuis doorgebracht.
Geen zorgen, het gaat goed met me hoor! Het was alleen maar een overnachting, een dak boven mijn hoofd. De mogelijkheid wordt geboden door deze instelling voor pelgrims.
Je krijgt een cel, echt heel sober. Ziekenhuisbed, zo'n ouderwetse, stenen vloer, kale witte muren, tafel en stoel. Een bel, voor het geval er 's nachts iets is.
En zelfs een pakketje waar wat thee, koffie en wat snacks in zitten. Geweldig dat ze dit doen!
Ik zat er nog maar net of er kwam al een man vragen of ik een sigaretje had, of een euro dan. Kwam me erg bekend voor....

Na Cadillac ben ik naar Moustey gefietst, een klein plaatsje waar ik Sjan en Jan zou ontmoeten. Dat hadden we zo via sms afgesproken. Hoe deden we dat toch jaren geleden?
Ik had er zo naar uitgekeken en de ontmoeting was erg leuk!
Ik vond het zo fijn om ze weer te zien, gewoon weer praten met bekenden.
Ze hadden een prachtig plekje uitgezocht waar we konden overnachten en het weer was heerlijk die dag.
We hebben een leuke middag en avond gehad samen.
De volgende dag is Jan vertrokken en zijn Sjan en ik op de fiets gestapt.
De eerste dag was wat saai, niet vanwege Sjan hoor, die is hardstikke gezellig! Maar Les Landes is een weinig afwisselend stuk. Lange rechte wegen, weinig stijgen en dalen en saaie naaldbossen. Regen en wind tegen, maar wij lieten ons daardoor niet van de wijs brengen en behielden ons goede humeur.
's Avonds kwamen we aan een prachtige gîte, mooie omgeving, leek wel een soort landgoed met een aantal huizen erop. Het weer werd ook beter, zoals wel vaker 's avonds.
De volgende dag hadden we nog een klein saai stukje Les Landes waarna het landschap weer veel gevarieerder werd. Een verademing om al het groen te zien. Wel weer wat regen die dag, maar ja, het wordt niet voor niks allemaal zo groen.
Ook wat ergernis gehad in de supermarkt. Ik had best zin om even wat boodschappen te doen. Als ik alleen ben vind ik dat vaak wat lastig. Kan ik mijn fiets daar wel laten, is het veilig.
Nu bleef Sjan bij de fietsen, ik dacht even gezellig te gaan shoppen. Al gauw was ik het zat in die mega supermarkt. Veels te groot en veels te veel producten. Voordat ik erg in had zat ik tussen de tuinmeubelen waar ik op dat moment echt geen belangstelling voor had.
Het ergste kwam nog toen ik eenmaal aan de kassa stond. Een volautomatische kassa waar geen caissière aan te pas komt. Je moet zelf je producten wegen, scannen en automatisch afrekenen.
Ik kwam er niet uit, als een provinciaaltje stond ik daar te stuntelen, ik kreeg het er warm van! Er zat wel een vrouw die toezicht hield, ze had me met een paar producten geholpen maar vond schijnbaar dat ik het zelf maar moest leren. Ik vroeg haar weer om hulp waarop ze heel geïrriteerd reageerde. "Ahh, non non madame" zei ze op een gegeven moment, verwijtend met haar vinger zwaaiend.
" Madame, je ne comprend pas et je ne parle pas beaucoup de francais" probeerde ik nog, maar ze leek weinig begrip te tonen. Uiteindelijk is alles gelukt, toen groette ze me quasi vriendelijk. Ik ook niet te flauw: "Au revoir Madame et merci beaucoup". Eigenlijk had ik er nog aan toe willen voegen: "et vous êtes tres gentil".
De volgende keer geen grote supermarkt meer voor mij. Dan liever zo'n kleine epicerie waar ze misschien wat minder keus hebben maar waar het een stuk overzichtelijker is.

Die avond kwamen we in een plaatsje waarvan me de naam even ontschoten is. Weer in een gîte en deze was wel heel bijzonder. Het leek wel een hippiehuis. Veel kleden uit India en wierook. Twee mannen runden dit, ze koken ook voor de pelgrims en het is gratis. Wel kan je iets doneren. Dat hebben wij dan ook gedaan, met plezier want ze hadden wel zo lekker gekookt!
Het was een particulier initiatief, ze hadden zelf ook eens de Camino gelopen en zo wilden ze het gevoel een beetje vasthouden.
Ik vond het wel heel bijzonder dat ze dit deden zonder enig winstbejag. Leuke jongens!

10-05-13: Olé!!
Ja hoor we zitten in Spanje! Vandaag de Pyreneeën overgegaan via de Col de Somport. Flink geklommen. Vanaf zo'n 400 meter naar 1600 meter over zo'n 30 kilometer.Hard werken, maar gewoon gestaag doorgaan. Fiets in het lichtste verzet en dan bijna stapvoets naar boven. Regelmatig rustpauzes maar het heeft ons wel een aantal uren gekost om boven te komen.Het viel me uiteindelijk toch niet echt tegen. Het weer was ook perfect. We hebben bijna iedere dag wel wat regen, maar vandaag was het prachtig zonnig.
Wel was ik blij dat Sjan erbij was en dat ik niet alleen was. Lijkt me niet zo goed voor het moreel. Sjan heeft dezelfde pas al eens eerder gefietst dus zij wist nog wel een beetje wat we konden verwachten. We zijn redelijk goed aan elkaar gewaagd, ons tempo ligt niet zo gek ver uit elkaar.
Daarna gingen we in volle vaart naar beneden, richting Jaca. Echt in een moordtempo naar beneden! Af en toe met een snelheid van meer dan 50 km per uur. Dat was echt een cadeautje na zo'n zware dag.
Jaca, (spreek uit Gakka) is een leuke stad waar we in een prettig hotel zitten.
Gisternacht hadden we geen leuke gîte, vies en ongezellig dus we hadden wel behoefte aan wat meer comfort.
We zitten goed op schema, het streven is om over twee weken in Santiago aan te komen. Ik denk wel dat dat gaat lukken.
Yvonne

  • 10 Mei 2013 - 23:25

    Liesbeth:

    Hoi Yvonneke,

    Kom net terug van een week Zeeland met mijn twee kleine meisjes.Niet zo avontuurlijk als jouw reis maar wel heel gezellig.Ik geniet elke keer weer van jouw reisverslagen,geweldig vind ik het wat je allemaal beleeft en doet,chapeau.Je reis schiet al aardig op en ik ben elke keer weer verbaast de afstanden die jij aflegt op je fiets die boeken wij met vliegtuig.Begin mijzelf maar een lui ding te vinden.:)

    Blijf gezond en geniet verder van je pelgrimstocht.
    Liefs Liesbeth.

  • 11 Mei 2013 - 09:09

    Gerrie:

    Hoi Yvonne

    Ik volg je helemaal geweldig wat een prestatie petje af
    Je kan niet allen geweldig fietsen maar ook schrijven dat is ook een kunst

    heel veel fiets plezier en ik volg je Groetjes Gerrie

  • 11 Mei 2013 - 09:25

    Henny:

    nou Yvonne, wat maak je toch veel mee! geniet van alles. hier is het weer nu slecht, geen zon en ook nog eens koud. Gewoon dikke jas aan....... Wel alles heel mooi groen, net als bij jou. Veel plezier samen met Sjan en groeten van henny

  • 11 Mei 2013 - 11:59

    Frans En José :

    Wat prachtig om je verhalen te lezen. En leuk dat Sjan nu bij jou is.
    Wij zitten nog een uurtje in de tuin van het appartement en beginnen dan onze terugreis na een heerlijke week in Campanië.
    Geniet van je tocht en groetjes aan Sjan,
    Liefs, Frans en José

  • 11 Mei 2013 - 12:17

    Brigitte:

    Bonjour Mesdames et Buenos Yvonne en Sjan...........

    Fijn dat het zo goed gaat en weer zo leuk om je verhaal te lezen.
    Die ontzettende Madame in die Super Marche ............oeoeoe wat zijn t toch een types soms in la Douce France ik kan t me helemaal voorstellen: Non Non Non Madame pas commece etc............ en een woord over de grens spreken ho maar........... oefffff

    Goed samen te zijn en geniet ze, volgens mij lig je ook heel erg goed op schema!!!

    Goeie rit en voortzetting,
    A.s Dinsdag ga ik ook op reis weet je nog?????

    Heb er heel veel zin in, je hoort mijn verhalen
    Salut, Brigitte en Maxje ook natuurlijk

  • 11 Mei 2013 - 12:54

    Marianne:

    Ola Yvonne,

    wat maak jij een mooie fietstocht zeg! heeeeeel erg leuk om te lezen hoe mijn overbuuf het(mee) maakt.
    en Respect!
    erg genieten om jouw reisverslagen te lezen.
    Ik ben zelf tussen 24 juni en 14 juli in Frankrijk. In Cassagne half uurtje van Brive-Cahors( Dourdogne/Lot...mocht je in de buurt
    zijn en een slaapplek nodig hebben?

    Heel veel plezier onderweg!

    groetjes overbuufje




  • 11 Mei 2013 - 15:50

    Jack:

    Ha Yvonne en Sjan

    Heb weer erg genoten van jullie avonturen maar deze keer half slaapdronken want ze hebbe gister mijn niersteen operatief verwijderd.

    Wens jullie wederom fijne dagen!

    Groetjes uit "het Zand"

  • 11 Mei 2013 - 17:07

    Ria:

    Hee Yvonne en Sjan,
    Mooi hoor dat jullie al in Spanje zijn. Superleuk om jullie verhalen te lezen.
    Ben vanmiddag samen met Jan naar de Armeense liederen wezen luisteren, klonken mooi en goed.
    Veel plezier en fiets ze!!
    groet Ria

  • 11 Mei 2013 - 18:11

    Jolanda :

    Even gauw een reactie vanuit Amsterdam. Wat maak je veel mee joh. Echt geweldig ook hoe je ons steeds deelgenoot maakt van al je avonturen. Het is elke keer weer een plezier om te lezen. Veel succes verder. Geniet ervan :) Gr. Jolanda

  • 11 Mei 2013 - 21:29

    Gerry:

    Even opgezocht waar Yesa ligt. Morgen komen jullie langs Sanguesa mooie ronde kleine kerk daar. Ligt ergens in het veld. Heel byzonder! Ik was er van onder de indruk. Jullie gaan vlot! Dat moet wel kunnen in 2 weken. Dadelijk met de wind in de rug op de Meseta dan ga je vliegen. Les Landes heb ik ook zo ervaren zoals je beschrijft. Wat leuk dat je in die inrichting bent geweest om te slapen. Leuke verzorging daar en dat sigaretje vragen..... dat gebeurde mij toen ook. Dat doet aan het werk denken....
    Ik leef met je mee, of fiets in gedachten met je mee.

  • 11 Mei 2013 - 23:04

    Ellie:

    Hoi Yvonne.
    Natuurlijk lees ik je berichten met veel plezier. Ik ken het niet, maar t klinkt heel leuk. Het zal heus wel afzien zijn, maar als je eenmaal wat getraind bent. Ach dan vergeet je de moeilijke stukken zo weer. En de leuke bijzondere dingen blijven je altijd bij.
    Knap hoor en weer een leuk avontuur. Heel veel fietsplezier en geniet er van. En nu wat gezelschap, ook prettig.
    Nog een heel goede reis beiden, blijf gezond.En goed weer gewenst.
    Groet van Ellie

  • 12 Mei 2013 - 21:24

    Greetje:

    Hoi Yvonne,wat een mooie verhalen toch weer, zo leuk om te lezen.
    Ik wens je heel veel succes, mooi weer en geluk. Die 2 weken moet wel lukken, toch?

    Liefs, Greetje

  • 13 Mei 2013 - 21:43

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    In Spanje ben je nu al, het gaat wel erg snel. Wel fijn dat je nu even niet alleen hoeft te fietsen.
    Geweldig zeg dat je in een inrichting heb kunnen overnachten lijkt mij een hele ervaring. Ik geniet weer van je verhalen alsof ik erbij ben zo leuk schrijf je. Hou vol en ik hoop mooi weer.
    Groet Jeanne

  • 13 Mei 2013 - 23:24

    Ineke:

    Ha Yvonne!
    Net je reisverslag weer met véél plezier zitten lezen! Je hebt warempel echt schrijf-talent..zóoo leuk!!
    Dit laatste deel van je tocht van Tours naar de Pyreneeën hebben Wouter en ik 2 jaar geleden ook gefietst.. pràchtig, maar inderdaad dat stuk door Les Landes leek welhaast "eindeloos" .... dat kan ik me nog heel goed herinneren!
    En jullie hadden ook nog de pech om daar in regen en wind te mogen trappen! Kwestie van doorzetten..petje af hoor!
    En inmiddels al in Spanje beland!! Je kunt met recht trots zijn op jezelf!
    In 3 weken tijd! Hele knappe prestatie:))
    Mooie foto's trouwens ook!
    Veel fijne fietskilometers verder samen in hopelijk mooi weer!
    Veel succes!!!
    groeten Wouter en Ineke



  • 15 Mei 2013 - 08:24

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Klinkt allemaal heel leuk. Heel veel plezier de rest van de tocht.


    groetjes Jacqueline

  • 15 Mei 2013 - 21:39

    Marnie:

    Wat gaan jullie hard Yvonne! En fijn voor je zo'n fijn fietsmaatje. Leuk om je te volgen, je inspireert me echt om nou eens echt die kant op te gaan fietsen! Mijn mooie fiets staat vast te trappelen.
    Geniet ervan, dat doen wij hier ook van je verhalen. Dat je daar ook nog tijd voor maakt, chapeau!
    warme groet Marnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 62444

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: