Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Pamplona

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

15 Juni 2013 | Spanje, Pamplona

Pamplona 15-06-2013
Op de eerste plaats iedereen bedankt voor de felicitaties en de leuke berichtjes op mijn blog! Ik geniet hier heel erg van!
Laat ik nou toch bijna Spanje al uit zijn. Ik zit in Pamplona (de aanhef deed dit waarschijnlijk al enigszins vermoeden!) en hoef alleen nog maar even die bult over die ze Pyreneeën noemen. Nou, mij krijgen ze niet meer klein! Met geen enkele Pyrenee meer!
Na mijn laatste verslag heb ik flink doorgetrapt. Inderdaad, de ergste bergen heb ik gehad. Dat blijkt wel uit de afstanden die ik maak. Al een paar keer zo'n 90 km gemaakt. Wel wat veel en was ook eigenlijk niet helemaal de bedoeling, maar ja, het is wel weer te doen. Twee weken geleden had ik met 35 km al moeite vanwege de hoogteverschillen.
De dag voor mijn verjaardag kwam ik uit in Cistierna, geen bijzonder mooie stad, maar ik zat wel in een heel mooi hotel. Met bovendien een hele aardige, vriendelijke staf.
Op mijn verjaardag zelf ben ik toch maar weer gaan fietsen. Even overwogen om een dagje vrij te nemen, maar ach dacht ik, een kort dagje kan altijd.
Onderweg kwam ik nog een paar fietsende Nederlanders tegen. Ik zag twee fietsen staan en twee mensen die zich heerlijk aan een meer op hun kampeerstoeltjes hadden geïnstalleerd. En ik zag aan de fietsen en de ruggen meteen dat het Nederlanders waren. Even wat ervaringen uitgewisseld, was erg leuk. Ik had de hoop dat ik ze nog eens tegen zou komen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.
In het plaatsje waar ik uitkwam, Camporredondo, werd ik aangesproken door een vrouw die mij een slaapplaats aanbood in haar huis, of eigenlijk het huis van haar moeder waar ze tijdelijk bij inwoonde omdat de gezondheid van haar moeder nogal te wensen overlaat waardoor ze niet meer alleen kan wonen.
Ze sprak trouwens perfect Duits, die dochter dus, omdat ze met een Duitser getrouwd is en jaren in Duitsland heeft gewoond. Ze heeft me op sleeptouw genomen op een wandeling, zeker 10, 12 km. En dat na 50 km fietsen! En Duits en Spaans praten....wel leuk, maar ook vermoeiend!
Maar wel bijzonder dat iemand dit zomaar aanbiedt.
Prachtige omgeving, het plaatsje stelde niet veel voor. Wel een mooi dorpsplein met een prachtige kastanjeboom...geloof ik. Mijn kennis van fauna laat te wensen over.
Ik heb trouwens heerlijk geslapen daar. Lekker gegeten ook met zelfgemaakte omelet, die ik bijna liet aanbranden!

Ik vind een hoop steden in Spanje helemaal niet zo mooi. Wat sfeerloos en vervallen. En kleinere plaatsjes zien er vaak erg verlaten uit, met gesloten rolluiken, zodat je je afvraagt of er wel iemand woont.
Maar er zijn ook prachtige stadjes. Poza de la Sal bijvoorbeeld. Een klein middeleeuws stadje waar eeuwen lang zoutwinning heeft plaatsgevonden. Het verblijf was wat prijzig, anders had ik er nog wel een dagje willen blijven.
Maar het mooiste vond ik Frias waar ik dankzij het mooie weer ook weer eens kon kamperen.
Ik moest er een stuk voor omfietsen, maar het was alleszins de moeite waard. De ligging is spectaculair. De huizen zijn tegen een steile bergwand aangebouwd. Het is een plaatje om te zien, zelfs de straatnamenbordjes zijn kleine kunstwerkjes. Bovenop staat een burcht die in het verleden een keer is ingestort en de onderliggende huizen vernietigd heeft. Veel bewoners zijn daarbij om het leven gekomen.
Ik ben er op geweest, maar niet helemaal bovenaan. Ik weet niet wanneer het gebeurd is en ik weet ook niet wat ze gedaan hebben om het een volgende keer te voorkomen. Dus helemaal gerust was ik er niet op.
Ik was enigszins opgelucht toen ik weer beneden was.
Overigens ben ik gelukkig niet zo bang of achterdochtig uitgevallen. Het was wel wat eenzaam de laatste dagen. Op van die eenzame wegen...de perfecte plaats vor een onoplosbare moord. Veel mensen vragen me ook of ik niet bang ben. Nee dus...ik ga er van uit dat de meeste mensen niets slechts van zins zijn. Nee, ik ben dus niet bang en heb ook niets vervelends meegemaakt.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn tunnels! Gisteren zat ik in zo'n lange, kilometers lang. Zo eentje waar je gelukkig wel het einde van ziet, als een lichtgevende halve cirkel maar die maar niet dichterbij komt.
Het was op een oud voormalig treinspoor richting Estella.
Er was licht in de tunnel, dat wel. Maar op een vreemde manier! Iedere paar meter ging het licht uit. Waarna de volgende 10 meter verlicht werd.
Ik had het idee dat het licht reageerde op beweging of geluid. Ik weet niet of het effect had maar iedere keer als het licht uitging begon ik met een hand te zwaaien en riep ik keihard: "mag het licht aan alstublieft!
Volgens mij hielp het,maar ik deed het eigenlijk meer om mijn eigen angst te bezweren.
Blij was ik wel dat ik eruit was. Het leek eindeloos te duren.

Van Pamplona had ik me niet zoveel voorgesteld. Toen ik aankwam heb ik eerst een tijdje besluiteloos rondgefietst. Wil ik hier blijven of naar de camping die een paar kilometer buiten de stad ligt?
Uiteindelijk kwam ik in een refugio terecht in het oude gedeelte van Pamplona, een oud klooster. Mooie plek. Toen ik op het eind van de dag eens wat verder rond ging kijken in de stad raakte ik steeds enthousiaster. Wat een prachtige gebouwen! Sfeervolle smalle straatjes met hoge huizen en geweldige gevels met balkonnetjes. Mooie pleinen, leuke sfeer! Overvolle terrassen en bij gebrek aan voldoende stoelen zitten mensen gewoon op straat. En heerlijk weer, dat maakt ook veel goed.
Ik blijf hier nog even! Wel moest ik vanmorgen de refugio uit, je mag er altijd maar één nacht blijven. Dus om half 9 stond ik op straat met de fiets.
Ik heb iets anders gevonden, wel iets duurder maar daardoor net iets meer luxe en privacy. En hier mag ik wel langer blijven.
Ik wil nog iets langer de Spaanse sfeer opsnuiven en ik heb de tijd. Dus het weekend geef ik mezelf weer vrij!
Adios y hasta luego!
Yvonne










  • 15 Juni 2013 - 15:22

    Marietje En Gerard:

    we vinden het geweldig wat je doet en sory je verjaardag vergeten maar alsnog gefeliciteerd. Goede rees naar Nederland

  • 15 Juni 2013 - 16:45

    Gerry:

    Ik dacht wel dat je mail hier vandaan zou gaan komen. Onderweg weinig internetmogelijkheden misschien. Ja dat tunneltje herinner ik me goed. Rotding is het!
    De Pyreneeen stellen nu niets meer voor en je hebt nog een heerlijk afdaling tegoed. Pamplona is geweldig leuk ja. Ik wilde er ook niet weg. Ik vroeg me nog af wanneer dat stierenrennen ook al weer is..... Ergens in deze periode. Run for your life!!
    Het mooiste cafe aan het grote plein heeft een Hemmingway gedenk-bar. Hij kwam daar ook al. Al ontdekt? Geniet van de overheerlijke tapas in al die cafetjes! Weekend-gevoel krijgen nu je weer in de bewoonde wereld bent.
    Als je op de terugweg toevallig in Lectour een overnachting zoekt.... In de pastorie bij de pastoor is erg leuk. Ik hoop dat ie nog leeft.....
    Nu zal midden-frankrijk ook een makkie zijn. Je bent nu zo getraind! Je doet het wel in de goede volgorde met de Jacobsweg heen en de oude-wegen route retour.
    Nou, op naar het volgende verhaal.

  • 15 Juni 2013 - 18:05

    Jeannetax:

    Ha Yvonne wat een fiets reis zeg. Helemaal op en neer vanui Den Bosch?
    Ben jij met pensioen omdat je alle tijd hebt? Of een goede werkgever kan ook natuurlijk.
    Harrie wil volgend jaar de tocht gaan fietsen en haal hem dan op in S Compastella.
    Wie weet als je weer in Nl bent kunnen we een bakkie doen. Grtj

  • 15 Juni 2013 - 18:38

    Jolanda:

    En ze gaat maar door, ongelooflijk!
    Wat een energie, Yvonne. Ik bewonder je, net als iedereen hier. Het blijft ook geweldig om je verslagen te lezen. Zo beeldend en steeds weer spannend. Krijg spontaan zin om ook weer naar Spanje te gaan - niet op de fiets hoor. Ik kijk wel uit ;))
    Veel succes verder en veel plezier vooral.

  • 15 Juni 2013 - 20:13

    Sjan:

    Zo Yvonne, het echte zware werk zit erop. Bijna 2000 km in Noord Spanje. Jij kunt de hele wereld aan.
    Goed gedaan !!!!
    Geniet van Pamplona en daarna vooral van de afdaling Frankrijk in.
    gr.

  • 15 Juni 2013 - 20:16

    Rian:

    Beste Yvonne, Fijn dat we je belevenissen mee kunnen lezen. Ik bewonder je om je doorzettingsvermogen al die kilometers fietsen. Kei goed!

  • 15 Juni 2013 - 21:36

    Jack:

    He Yvonne allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag! Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's Ook blij dat jij iemand bent de mensen gewoon nog vertrouwd! Fijne dagen waar je nu bent en hoor weer van je.....XX

  • 15 Juni 2013 - 22:16

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Ook nog gefeliciteerd. Leuk om je verhalen te lezen. Ik bewonder je doorzettingsvermogen met die bergen. Het lijkt mij heel erg zwaar. Heel veel plezier nog.

    groetjes Jacqueline

  • 15 Juni 2013 - 22:53

    Hans En Ed:

    Pamplona, wij vonden dit ook een prachtige stad. Alleen het fietsje op straat bij het symbool nooit gezien. Erg leuk! Het zonnetje maakt meteen dat iedereen buiten op straat komt flaneren en tapa's eten. We herkennen het genieten van de sfeer meteen. Wij zijn zelf gestopt in Santiago door de regen. Het was goed zo. De bus naar fisterre en naar de punt gewandeld met prachtig weer. Nu in ribadeo en daar fiets gehuurd en prachtige kustroute gereden. Morgen verder treinen richting Bilbao - guggenheim museum en de 20ste naar huis met vliegtuig. Jij nog een goede tijd op de fiets. Lieve groet Hans en Ed

  • 17 Juni 2013 - 11:24

    Anneke En Henk:

    Yvonne,
    We wisten het al, maar nu weer zo'n bevestiging je bent een kanjer.
    Wat genieten we we van je verhalen, en zien het helemaal voor ons.
    Het licht is hier vandaag ook een keer aangegaan.
    Goede en vooral veilige reis, inafwachting van je verslag liefs Anneke en Henk

  • 19 Juni 2013 - 10:30

    Brigitte Baekers:

    Ha Yvonne...........
    Het duurde even maar zonet je ontzettend leuke bericht gelezen, ik fiets helemaal met je mee in mijn gedachte!
    Fijn dat je zo geniet en wat ontmoet je mooie mensen onderweg, prachtig.
    Wat heb jij een energie zeer bewonderenswaardig dame!
    Geniet ze met volle teugen Yvonne,
    a.s. Zondag komen Karin en Marij en Henny gezellig bij mij eten, 't is leuk zulke goeie plaatsvervangers te hebben, zeer gezellige dames.
    En Zaterdag ochtend gezellig ontbijten bij de Verkade fabriek, gaan Karin en Marij ook mee!
    Lieve knuf van Brigitte en Max

  • 19 Juni 2013 - 10:30

    Brigitte Baekers:

    Ha Yvonne...........
    Het duurde even maar zonet je ontzettend leuke bericht gelezen, ik fiets helemaal met je mee in mijn gedachte!
    Fijn dat je zo geniet en wat ontmoet je mooie mensen onderweg, prachtig.
    Wat heb jij een energie zeer bewonderenswaardig dame!
    Geniet ze met volle teugen Yvonne,
    a.s. Zondag komen Karin en Marij en Henny gezellig bij mij eten, 't is leuk zulke goeie plaatsvervangers te hebben, zeer gezellige dames.
    En Zaterdag ochtend gezellig ontbijten bij de Verkade fabriek, gaan Karin en Marij ook mee!
    Lieve knuf van Brigitte en Max

  • 22 Juni 2013 - 11:35

    StefAnja:

    Hola Lutgerink !!
    Knap werk Yvonne !! Petje af !! [ - Chapeau !! ]
    Wij vinden het héél leuk je verslagen te lezen !
    [ - ik ben óók gepensioneerd, - dus heb alle tijd om ze te lezen! ]
    Wat mij opvalt is, dat het soms klinkt of je haast hebt terug te komen in Den Bosch ?
    Wij weten allemaal dat het 't mooiste plekske op aarde is, - maar nu je tóch daar bent heb je
    toch alle tijd van de wereld om kalm aan te doen en - op je gemak - te genieten.
    Paar dagen hier, - paar dagen dáár. Je bent gepensioneerd !!!!!! De rest van je leven !!!
    90 kilometer op 'n dag door de bergen?! [ Suïcidepoging ?!? ]. Zeker als je meerdere dagen achter elkaar zó hebt. Maar het klinkt allemaal goed zoals je het om- \ be - schrijft. Prachtig !
    Ook het tunnel - verhaal is grappig. Hoezo geen angst ?!?
    [[ " Yououhoeoe, - - mag het licht áán G.V.D. "??? En mâr zwaaie mee oew ene hand !! :) :) ]]

    Veel ( fiets- kijk\zie - ruik - voel - ervaar - én overig!! ) - plezier!!!
    Houdoe wâr . . . . . .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 62432

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: