Het laatste traject - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van yvonne - WaarBenJij.nu Het laatste traject - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van yvonne - WaarBenJij.nu

Het laatste traject

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

19 Juli 2013 | Frankrijk, Auxerre

"Oe jee joh, echt? Ogottetoch, ok nog turrug, nee toch!" (Een Brabantse dus...eigenaresse van de camping)
Of: "Tout seul? Tres courageux!"
Dat soort reacties krijg ik!
In het Spaans was het vaak een ferm: "Joder", wat zoveel betekent als: "godsamme!" Nou ja...vrij vertaald, door mij!
Soms kijken mensen me aan of ik een of ander vreemd wezen ben. Monden vallen open en het duurt even voordat ze weer dicht gaan.
Ik kom hier ook niemand tegen die de heen en terugweg doet. Soms willen ze met me op de foto, ze vragen nog net niet mijn handtekening! (Daar begin ik ook niet aan hoor, er zijn grenzen!) dus Gerry, we zijn wel redelijk uniek begrijp ik.
Maar goed, ik kan wel zo stoer doen, maar ik begin toch aardig moe te worden en alles gaat me steeds meer moeite kosten. Je zou denken dat ik na al die kilometers juist een ijzeren conditie heb gekregen, maar het tegendeel lijkt waar te zijn. Ik ga steeds langzamer en hou zeer regelmatig een rustdagje. Nou moet ik zeggen dat dit een pittig traject is. ( Nou, hoe klinkt dat? Ik lijk wel een beroeps!) De ene klim na de andere. Ga je weer eenmaal lekker in een afdaling dan zit er in de verte alweer een helling aan te komen.
Zucht....ik word er zo moe van.
Ik wil wel weer eens wat anders dan iedere dag weer op die fiets. Naar de Verkade fabriek naar de film bijvoorbeeld, of lekker een avondje op de bank voor de buis.
Maar, als ik dan weer op zo'n heerlijke camping zit zoals in Saint Germains les Belles dan knap ik weer helemaal op. Gerund door een Nederlands echtpaar, uit Brabant dus.
Twee nachten ben ik er geweest. Een mooi plekje aan een meertje, zwembadje erbij. Ik kon van een aardige mevrouw een badpak lenen. Aangezien ik thuis zelden zwem heb ik er niet aan gedacht om een badpak mee te nemen.
Ik kampeer de laatste 2 weken zo wat iedere nacht, heerlijk. Het weer is zo mooi! En ik vind het meestal gezellig op een camping.
Er zijn altijd wel mensen in voor een praatje. Het zijn wel geen erg diepgaande contacten maar wel leuk! Vooral medefietsers vind ik altijd leuk om te treffen.

Inmiddels heb ik Marius hier ook ontmoet. In de buurt van La Châtre.
Hij was daar op een muziekfestival van oude muziek en bouwers van muziekinstrumenten, een jaarlijks terugkomend gebeuren. Ik zat daar op een camping in het dorp vlakbij waar meerdere mensen zaten die op het festival afkwamen. Tot laat in de avond werd daar muziek gemaakt.
Leuk om hem daar te zien. Hij is wel een beetje trots op me geloof ik.
Nou, ik ook wel op hem hoor, want met zijn zelfgemaakte doedelzakken maakt hij toch maar mooi de blits!
Ook Anton en zijn vrouw Raquel uit Spanje ontmoet, vrienden van Marius, hele lieve hartelijke mensen.
Enfin, na een dag of drie-overigens ben ik maar één dag op het festival geweest hoor, dat vond ik genoeg, geef mij de Boulevard maar!-richting Nevers en Vezelay.
En nu zit ik heerlijk in het huisje van Karin en Marij in de buurt van Varzy. Heel leuk! Lekker relaxed, beetje in de tuin hangen, lekker koken voor mezelf, mooi boek, glaasje wijn. Heerlijk, vakantie! Wat een heerlijke plek, ik dacht eerst dat ik het wat eng zou vinden zo helemaal alleen in zo'n achteraf huisje. Maar ik heb nergens last van. Ik voel me hier heel veilig.
Grappig, zij in mijn huis en ik in dat van hun!
Overigens heb ik hier flink voor omgereden. Echt iets voor mij, als het niet op de GPS staat dan weet ik het niet meer!
Het is maar goed dat ik graag fiets!
Maar daardoor ook wel in Vezelay geweest wat ik anders misschien had overgeslagen. Een prachtige kathedraal, ik heb er heel wat gezien deze reis maar ik vond deze wel een van de meest indrukwekkende geloof ik. Prachtig beeldhouwwerk en wat mij het meeste opviel was het licht. Het is al vrij licht van kleur en het daglicht viel zo mooi naar binnen.
Ook dit is een belangrijke plek op de route. Volgens mijn gids konden pelgrims hier vroeger een vervangende aflaat krijgen (vergeving van zonden en schuld) als men onderweg naar Santiago onverhoopt zou bezwijken. Wat nog wel eens gebeurde, de tocht was vroeger een stuk zwaarder met veel minder faciliteiten onderweg.

Ja, het dipje is weer voorbij geloof ik.
Ik probeer nu 's morgens wat vroeger te vertrekken. Kost me wel wat moeite want ik heb veel tijd nodig om wakker te worden en de tent af te breken en alles weer in te pakken. Het gaat wel steeds sneller.
Zeker met de warmte zijn de uren in de ochtend het prettigste om te fietsen. En dan heb ik het weer helemaal naar mijn zin. Frankrijk is prachtig om doorheen te fietsen, geweldige wisselende landschappen en verrassende dorpjes en steden.
Maar langzamerhand is het mooi geweest vind ik. Genoeg gefietst. Nog zo'n 700 kilometer en dan ben ik er. Nou, die jas ik er nog wel even doorheen.
Ik kreeg een aanbod van iemand om mee terug te rijden naar Nederland, maar dat is mijn eer toch te na. Ik wil wel fietsend weer in Den Bosch aankomen.
Dus ik heb vriendelijk bedankt.
Waarschijnlijk fietst Sjan nog een paar dagen met me mee door de Ardennen. Dat is wel fijn! Soort projectje voor haar: "Sleur Yvonne de Ardennen door", want dat is ook nog een taai stuk.
Yvonne

  • 19 Juli 2013 - 17:06

    Dorothee:

    Nou Yvonne, sterkte met de laatste loodjes. Ik ben trots op je!!!

  • 19 Juli 2013 - 17:39

    Renate:

    Wat jammer Yvonne dat ik die heerlijke verhalen van je moet gaan missen! Nou, echt respect hoor. Wat ben jij een bikkel....zet hem op die laatste kilometers en geniet er van!!!!!

  • 19 Juli 2013 - 18:35

    Joyce:

    Wat een bikkel ben jij zeg, respect hoor! Leuk om je verhalen te lezen, een meer dan bijzondere reis! Geniet ervan! Liefs

  • 19 Juli 2013 - 18:37

    Brigitte Baekers:

    Prachtig Yvonne en weer zo ontzettend leuk om te lezen.
    Tjonge en die foto's ............ die Libelle niet te geloven wat een pareltje.

    We hebben elkaar pas gesproken, leuk dat je genoten hebt ook van het huisje van Karin en Marij,
    heerlijk he die rust.
    Veel succes de laatste loodjes! Ik kijk weer uit naar je volgende bericht,
    groetekens van Brigitte en Maxke

  • 19 Juli 2013 - 19:04

    Jolanda:

    Ha Yvonne,
    Goed om weer van je te horen (nog bedankt voor je mailtje in antwoord op mijn vraag of je misschien al thuis was). Kan me trouwens voorstellen dat je het allemaal toch een heel klein beetje zat begint te worden. Is ook niet niks allemaal hè?
    Maar na een kort dipje ben je er alweer helemaal bovenop lijkt het wel. Vaak als je zo schitterend beschrijft wat je allemaal ziet en meemaakt ben ik een beetje jaloers en denk ik: zou ik ook wel willen doen. Dan komt er weer een gedetailleerde beschrijving van een colletje dat je op moest en dan denk ik: toch maar niet. Laat mij het maar met m'n ouwe jeepje doen en dan af en toe een wandeling en een duik in een meertje ...
    Jij gezwommen trouwens??? Hé, dat is iets heel nieuws. Aardig van die mevrouw dat ze je haar badpak wilde lenen. Kan me voorstellen dat zo'n frisse duik wel ff lekker was met die warmte. Hier is het overigens ook behoorlijk warm hoor en de komende dagen gaat het kwik zelfs naar 32 graden of meer!
    Ik wens je een hele mooie tocht en heel veel energie voor die laatste kilometers.

    Hartelijke groet,
    Jolanda

  • 19 Juli 2013 - 19:27

    Anneke En Henk:

    Yvonne,

    Wat een goed en mooi bericht ook weer, en dan ook nog je broer onderweg ontmoeten het is allemaal wel heel bijzonder.
    Ja de laatste lootjes...................., maar we hebben er vertrouwen in, en dan nog hulp bijstand in de Ardennen, Yvonne we hopen dat je eind spurt net zo goed zal zijn als de reis tot nu toe.
    We wensen je alle geluk en voorspoed toe, bedankt al vast voor je mooie verslagen.
    Kijken nog met interesse uit naar je nieuwe verslag??????????????????????

    Liefs Anneke en Henk

  • 19 Juli 2013 - 19:36

    Marjan:

    Hey Yvonne, wat een respect heb ik voor je! Super! Verheug me enorm op je weer te zien, wellicht harskamperdennen of weekend met Ben en Ingrid. Lijkt me leuk!
    Tot snel, groet, Marjan en succes met de laatste loodjes, geniet ervan!

  • 19 Juli 2013 - 20:07

    Liesbeth:

    Ha die sportvrouw,

    De rijders van de tour kunnen nog wat van jou leren!Dat hele eind heen en terug zonder doping(op een glaasje wijn na) ze doen het maar eens na! Wat een fantastische reis en reisverslag. Geniet van de laatste 700 km .

    Dikke knuffel Liesbeth.

  • 19 Juli 2013 - 20:13

    Dory :

    Dag Yvonnne

    We hebben vorig jaar de route Langs oude wegen tot St. Jean gefietst.
    Ik herken wat je zegt over de alsmaar herhalende heuvels. Ik was dat op een gegeven moment ook beu: zwoegen naar boven, dalen en weer zwoegen, etc.
    Volgens mij ligt het niet aan je conditie maar aan dit stuk in de route, wat heel vermoeiend is.
    We fietsen half augustus van St. Jean naar Santiago en terug via de noordelijke route.
    Ik ben geïnteresseerd naar jouw ervaringen en overnachtingsplaatsen van deze terugweg in Spanje.
    Mij komt het voor dat deze terugroute behoorlijk zwaar is?

    Nog heel veel succes, je hebt het super goed gedaan en heel knap om dit nagenoeg alleen te ondernemen. Chapeau!

    Groetjes, Dory

  • 19 Juli 2013 - 21:08

    Jos H:

    Veel succes. Het is nog maar een stukje
    Gefeliciteerd met deze prestatie
    Ik ga het over 5 jaar ook proberen op munnen brommert


    Groetjes
    Jos

  • 19 Juli 2013 - 21:40

    Jack:

    He Yvonne

    Leuk weer van je te horen! Dank voor het kaarsje en ben het helemaal met je eens wat betreft de cathedraal van Vezelay. Ook erg leuk de foto,s van je broer en jij! Vind het stoer van jou dat je helemaal op de fiets weer naar het zand komt. Mijn petje af!

    Kom maar een keer een lekker wijntje bij me drinken............Als je dan nog trap kan lopen, hihi

    XX Jack

  • 19 Juli 2013 - 23:20

    Rieki:

    Stoer hoor! leuk dat e weer in aantocht bent. goede reis!

  • 20 Juli 2013 - 00:01

    Gerry:

    Herkenbare ervaringen! Heen en terug fietsen doen er weinig. Wij dus! Ja je krijgt aanzien onderweg, hoe verder je fietst. Als je thuis bent heb je de helft van de doorsnede van de aarde gefietst. Dat is toch indrukwekkend. De oude wegen route is pittig ja. Ardennen ook. Ik ben er toen omheen gefietst, via Charleville Mezieres, langs de Maas tot Namen en dan ergens via Hoegaarden en bij Achel de grens over. Da's niet zo klimmen en erg mooi. Wel zelf zoeken. Het Ardennen traject uit het boekje is echt een laatste loodje.
    Succes en lekker uitrollen naar de lage landen.
    Gerry

  • 20 Juli 2013 - 14:15

    Josie:

    Nou dappere buurvrouw, ik kan me voorstellen dat je nu een beetje moe begint te worden, je hebt er behoorlijk wat kilometers op zitten, maar het is leuker jou te volgen dan de tour de France, die maken toch niks mee die wielrenners, maar jij wel, nou nog een prettige voortzetting, en we zien elkaar weer als je terug bent,
    Josie.

  • 20 Juli 2013 - 21:16

    Ineke:

    Hey Yvonne,
    Wat ben je toch een kanjer!!
    Geweldig dat je aan nu je laatste etappe bezig bent!
    Het is zeker wel pittig...maar straks kun je toch maar mooi terugkijken op deze TÓP-PRESTATIE!!!
    Voor ons als trouwe lezers van je blog... natuurlijk heel jammer dat er geen boeiende reisverslagen meer volgen..!
    Zóoo leuk om je verhalen wekelijks te kunnen lezen!! Op afstand genieten we heerlijk mee van jouw fietsavontuur!
    Heel veel succes in de Ardennen! Zet em op!! En vooral blijven genieten!!!
    groeten Wouter en Ineke

  • 22 Juli 2013 - 09:18

    Marietje:

    Goede reis naar huis en geniet nog van het mooie weer het is in Ned. ook warm.

    Hartelijke groet en we zullen je reisverslag missen.

  • 23 Juli 2013 - 12:44

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    De laatste etappe nog een doorbijten ondanks de hitte.
    Zal je verhalen en je humor daarin verwerkt wel missen.
    Vindt het een geweldige prestatie wat je hebt gedaan.
    Jeanne


  • 23 Juli 2013 - 13:53

    KLaas Herman De Haan:

    HA Yvonne,

    Zo af en toe een dipje: ik kan het me voorstellen. Gelukkig duren die nooit erg lang en dat bevestig je ook. Ja wat een schitterende kathedraal is die van Vezelay. Ook al als je hem zo ziet liggen op een heuvel. Ik heb toentertijd mijn fiets tegen de kathedrale muur gezet in de veronderstelling dat die wel beschermd zou zijn. Was ook zo...
    Ik had toen daarvoor regelmatig nogal wat regens te verhapstukken. Probeerde op zondag naar Nevers te reizen met de trein. Op het station bleek (ik was de regen spuugzat) dat de trein niet op zondag reed... Toen maar bijna een hele dag door de regen gefietst...De mevrouw achter het loket begreep mijn wens niet goed> maar ik had de klemtoon helemaal verkeerd. Ne-VERS, oh Ne-VERS bedoelde ik... jaja. Herinneringen van 12 jaar terug!
    Fijn je broer ontmoet te hebben. Voelt goed hè?? Nou veel succes met die laatste serie etappes!
    Groet ook van Adry (Sanders Van Breukelen). We bewonderen je zeer!
    Klaas Herman de Haan

  • 23 Juli 2013 - 19:16

    Ilse:

    Ik heb dit jaar gen vakantie, maar dankzij jouw schrijfsels toch een beetje. In ieder geval in mijn hoofd, dank je wel!:-)

  • 27 Juli 2013 - 20:26

    Mieke:

    Hee Yvonne, wat een prachtige foto's maak je toch! En wat een prestatie! Ik wil wel graag een handtekening bij thuiskomst.... ;-)
    Veel plezier nog met die laatste 700 km!
    groet, Mieke

  • 31 Juli 2013 - 12:51

    StefAnja:

    Enorme prestatie !!
    Maar ook een ervaring in het leven, - denk ik. ( ik schrijf "denk ik ", - want ik heb het zelf nooit gedaan, - en zal het ook nooit doen, - dus ik weet niet of het een " levenservaring " is.
    Bijna thuis nu ?!?
    Au revoir !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 62436

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: