Hoe sterk is de eenzame fietser.... - Reisverslag uit Villamanín, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Hoe sterk is de eenzame fietser.... - Reisverslag uit Villamanín, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Hoe sterk is de eenzame fietser....

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

05 Juni 2013 | Spanje, Villamanín

In mijn vorige verhaaltje schreef ik dat de eerste twee dagen van de terugreis mij erg meevielen.
Onmiddellijk heb ik dit de dag daarna moeten bezuren! Wat een bergen, wat een klimmen. Zo erg dat ik me de vierde dag afvroeg of ik het nog wel leuk vind. Wil ik dit wel? Kan ik dit wel?
Daarna heb ik het hele weekend in een dip gezeten. Ik ben drie nachten in San Antolin gebleven, een klein plaatsje, erg mooi maar niks te beleven. Een prettig hotel met een hele lieve eigenaresse. Zo'n plek waar je best even in een dip wil zitten.
Ik heb op mijn Ipad de laatste aflevering van het seizoen van DWDD bekeken, de inhuldiging van onze nieuwe koning (ja, ik loop achter), een paar oude afleveringen van Toren C, de beste sing a song writer en nog wat meer dingen waar ik zo bij uitkwam.
En de route uitgebreid bestudeerd. Af en toe schoten me spontaan de tranen in de ogen als ik het hoogteprofiel bekeek in het boekje.
Eigenlijk wil ik het niet weten, (dat zei ik altijd tegen Sjan als ze me weer een klimmetje beloofde). Maar ja, als je alleen fietst moet je toch een beetje voorbereid zijn.
Maar dit zijn potverdikkie serieuze bergetappes hier!
Klimmen van 10 tot 12 procent. Goed voor geoefende wielrenners!
Niks voor bijna bejaarde vrouwen van seisenta años...seisenta y uno, bijna....
Uiteindelijk heb ik me op maandagmorgen weer bij elkaar geraapt.
Eenmaal op de fiets voelde ik me weer heel gelukkig!
Ik heb de route nu in hapklare brokken verdeeld! Niet teveel, zo heb ik gisteren maar 40 kilometer gedaan, vandaag 35. Sommige klimmen lukt het me niet om op de fiets te blijven, dus dan maar lopen, kost meer tijd!
Volgens het routeboekje heb ik nu het zwaarste stuk gehad.
De route is trouwens fantastisch mooi. Dat is ook wel weer een voordeel van lopen, je hebt meer tijd om om je heen te kijken. Prachtige vergezichten, mooie bergen en kleine dorpjes die tegen de berghellingen geplakt lijken.
Huizen met leistenen daken die typisch voor deze streek schijnen te zijn.
Vandaag kwam ik nog twee Nederlanders tegen op de fiets. Ik zag al van verre dat het landgenoten waren.
Ze fietsten wel een stuk makkelijker dan ik, sterker nog, zij zaten zonder noemenswaardig te zweten nog op de fiets terwijl ik diezelfde klim te voet had gedaan. Wat overigens ook behoorlijk zwaar is.
De eerste fietsers sinds dagen....misschien wel een week.
Meteen maar even samen koffie gedronken samen.
Nu in Villablino waar ik eigenlijk meteen wel weer weg wilde toen ik hier binnen kwam. Een ongezellige lelijke stad.
Uiteindelijk wel een leuk hotel gevonden waar ik me geïnstalleerd heb.
En dan valt het toch wel mee. Lekker terrasje, biertje, zonnetje, dat maakt een hoop goed. Op het moment dat ik hier aankwam was het siësta, zo'n stad ziet er dan wat doods uit. Het is van oorsprong een mijnwerkersstadje. Het lijkt ook of er overal een waas van steenkool overheen ligt en de mensen stralen iets armoedigs uit.
Vrouwen in trainingsbroeken en trevira jurkjes. Mannen met verweerde gezichten en dikke buiken.
Ik heb aantrekkelijker plekken gezien in Spanje.
Zoals het plaatsje waar ik afgelopen nacht ben geweest. Heel klein, veel groen, smalle straatjes. En een prachtig sfeervol hotel voor relatief weinig geld. Waar ik dus de enige gast was.
Ben hier ook even naar de fietsenmaker geweest. Tevens autogarage.
De man die mijn remmen bijgesteld heeft zag grijs van de smeer, (of van de steenkool?), hij zag er echt niet uit maar was wel vreselijk aardig waardoor hij iets vertederends kreeg. En hij heeft de remmen prima gemaakt, een remkabel vervangen. De remmen zijn wel belangrijk met al die afdalingen hier. Kosten 3 euro!
05-06-13
Vandaag weer eens een behoorlijke afstand gemaakt. 70 kilometer. Er zat wel weer een flinke klim in maar het was daar zo waanzinnig mooi dat het me toch redelijk goed afging.
Het was een stijging tot 1500 meter, vanaf zo'n 1100 meter. Aan het einde van de klim ging je door een tunneltje en toen ik daar uitkwam heb ik ademloos staan te kijken naar het landschap. Groen, weids, bergen met sneeuw, een rivier! Prachtig! De afdaling heb ik langzaam gedaan.
Om meer te genieten en ook omdat de weg wat hobbels vertoonde. Dit is zo mooi!
Nu zit ik in Villamanin, in de jeugdherberg. Ik was de enige tot nu toe maar net zijn er een paar fietsers bijgekomen. Ik zit nu even in het café aan de overkant van mijn welverdiende biertje te genieten. En gebruik te maken van het internet.
Allemaal bedankt voor het duimen en de kaarsjes! Het heeft geholpen, het weer is prachtig! Maar please, ga er nog even mee door want er is regen voorspeld!
Duim ik ook voor jullie!
Yvonne

  • 05 Juni 2013 - 19:23

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    Wat een verhaal zeg met al die bergetappes. Goed van je dat je ze hebt bedwongen, ik wist wel dat je het kon. Ik zal blijven duimen voor het mooie weer dan hebben wij dat ook, wij vertrekken n.l. morgen naar Zuid Frankrijk.
    Yvonne hou vol je kunt het en denk maar aan het lekkere koele biertje wat op je wacht na de gedane arbeid op je fiets.
    Groet Jeanne

  • 05 Juni 2013 - 20:02

    Jolanda:

    Ha Yvonne,
    Wow, dat valt niet mee met al die heftige bergklimmetjes! Kan me voorstellen dat de moed je dan wel eventjes in de schoenen zinkt. Wat goed van je dat je toch door bent gegaan. En kennelijk met succes, want de toon van het tweede deel van je verhaal is weer een heel stuk opgewekter.
    Ik hoop heel erg dat het allemaal voorspoedig blijft gaan en dat je weer wat leuke mensen tegenkomt op je weg. Maar denk er aan: het is geen schande om alsnog de trein te pakken hoor. Je hebt toch al een fantastische prestatie geleverd!
    Heel veel succes en plezier verder en ik wens je veel mooi weer en weinig klimmetjes toe.
    Gr. Jolanda

  • 05 Juni 2013 - 20:06

    Jose:

    Ohhh yvonne. Ik snap het helemaal van de dips. Hou vol he. Je bent al een eind

  • 05 Juni 2013 - 21:02

    Sjan:

    Ha Yvonneke,

    Je weet Yvonne, ik ken de route en het is inderdaad geen katteflos die hellingen daar op die route primitivo. Soms zou je wensen dat ze je fiets jatten, toch.
    Heel knap van jou, weer uit het dalletje geklommen en vandaag weer zo'n flinke etappe gefietst ! en ook weer kunnen genieten want mooi ist ie, die route.

    Lieve groet,
    Sjan

  • 05 Juni 2013 - 21:14

    Jack:

    Ha Yvonne

    Ik neem mijn petje voor je af!Al heb je het zwaar wel mooie foto's ondertussen van je tocht. Hier in het zand is het vandaag ook pitoresk. Iedereen heeft buiten gezeten. Wens je opnieuw alle goeds en as je het echt ff nie kan neem je gewoon een stukje de trein....Je hebt al zoveel KM per fiets erop zitten.

    Lieve groet, Jack

  • 05 Juni 2013 - 21:15

    Jack:

    Wel ff insmeren tegen de zon! XX

  • 05 Juni 2013 - 21:35

    Brigitte Baekers:

    Ola Yvonne, wat bewonder ik jouw doorzettingsvermogen zeg tjonge wat een moeddddddd!!!!

    Zonjuist heb ik naar TV gekeken de rechtstreekse uitzending van Alpe du Zes, daar schieten ook de tranen me van in de ogen, wat een emoties en allemaal klimmen die Alp op allemaal voor ( tegen ) het Kankerfonds.
    En maar klimmen en als beloning de prachtige afdalingen, machtige foto's Yvonne wat een enorme Expeditie....
    Morgen ga ik ook een kaarsje voor jou opsteken.......
    Lieve knuf van Brigitte en Max natuurlijk

  • 05 Juni 2013 - 21:59

    Rian:

    Yvonne, je bent een kanjer, hou vol!! Ik zal voor je duimen want een kaarsje heb ik hier in Noorwegen niet bij de hand. Lieve groet

  • 05 Juni 2013 - 23:27

    Gerry Van Lankveld:

    Ja het is een eenzaam stuk. Maar met veel mooie beloningen zo te zien aan je herkenbare plaatjes. Straks ben je weer voldaan terug in de bewoonde wereld als je de bergen uit bent.

  • 05 Juni 2013 - 23:27

    Gerry Van Lankveld:

    Ja het is een eenzaam stuk. Maar met veel mooie beloningen zo te zien aan je herkenbare plaatjes. Straks ben je weer voldaan terug in de bewoonde wereld als je de bergen uit bent.

  • 06 Juni 2013 - 06:57

    Francis:

    He Yvonne,
    Schiet me ineens te binnen dat je morgen jarig bent. Proficiat en ik zal aan je denken.Met eenkaarsje.
    Hier hebben we ook een aantal dagen zon, heerlijk.
    Begin er al weer naar uit te kijken om je te zien.
    groeten
    Francis


  • 06 Juni 2013 - 07:38

    Anneke En Henk:

    Hallom Yvonne,
    Kijk zo sterk is de eenzame fietserster, het gaat om het moraal en de goede benen, nou die zitten er onder hoor, en in de kop ook alles goed, dit komt prima voor elkaar.
    Duimen en om goed weer vragen is geen probleem, maar de uitvoering is nog iets ongewis, we hebben hier nu al 2 dagen de zon gezien, je vader schreef ons ooit een kaart vanaf zijn vakantie adres, dat hij ook een grote gele bal aan de hemel gezien had.
    Na regn die we je niet wenden komt ook weer zonneschijn, en achter de wolken schijnt de zon, dat die er maar steeds doorheen priemt is onze wens. Yvonne vanuit vandaag ook weer een zonnig IJsselstein, hou de benen eronder, alle mofgelike sterkte, em op naar de volgende stop.
    Liefs Anneke en Henk

  • 06 Juni 2013 - 07:50

    Rieki:

    Ha Yvonne, bikkel hoor! Ik feliciteer je nu alvast met je verjaardag. Een heel fijne dag toegewenst. warmen groet, Rieki

  • 06 Juni 2013 - 13:47

    Anjastef:

    Hé Yvonne ! Als ik jouw reis-verslag lees, - denk ik dat de échte bedevaart nu pas is begonnen.
    De tocht náár Compostella was - samen met Sjan - slechts "kinderspielerei ".
    Maar ik lees hierboven óók dat je goede benen hebt [ - heb ik persoonlijk nooit specifiek op gelet, -
    toch 'ns kijken de vlgd keer! -] en dat 't in 't koppetje ook goed zit.
    Meer heb je niet nodig om terug te fietsen naar 't Zand te 's-Hertogenbosch!!
    [ - En ge wit: unne mens kregt altijd kracht naar kruis, - as ge mâr genoeg bruin brood eet !?! -]
    Ik lees óók dat je jarig bent binnen nu en 'n jaar.
    Fijne dag en 'n héél goed jaar !! ♪♪♪ Hiep Hiep . . ♪♪ . . Hoeráááá ♪♪♪
    Morgen kom ik weer bij Piet naast de St.Jan: Kaarsje bij de " Zoete Moeder " én duimen !! Beloofd.
    [ - Moete gij 's kijke of diejen zon nie wir vlug wil gaon schijne !! -]
    Pluk de dag !!
    Groet uit Engelen . . . .

  • 06 Juni 2013 - 17:22

    Hans En Ed:

    Ha die dappere dodo daar onderweg lin die prachtige bergen met de mooiste uitzichten en zowaar een tijdje mooi weer. Benen als een machine, soms haperen ze een beetje, vooral bij de 10-12% protesteren ze. Hoe herkenbaar is dit alles Yvonne voor ons. Ik zag letterlijk als een berg op tegen de twee beklimmingen en wat denk je, het valt mij helemaal mee. De bergen blijven toch fantastisch en dat willen we niet meer missen. Ed vindt de bergetappes het meest de moeite waard en wie weet gaan we samen jouw etappe nog eens fietsen. Dan maar stukjes zwoegend lopen met de fiets aan de hand. Ik vind trouwens naar beneden met 10-12% net zo vreselijk, gaat mij veel te hard en ja, ik hou van controle over de fiets houden. Ed is binnen de kortste keren uit het zicht verdwenen. Zoals je weet wacht hij ergens op mij, genietend van de stilte en het uitzicht. Ik doe het zelfde onderweg om even te rusten en dan krachten te verzamelen om verder te fietsen. Wij hadden het mooiste weer bij alle beklimmingen. Vanaf morgen wordt het wederom regen en zullen wij Santiago aankomen met het bekende stralende miezer weer! Het gaat je goed, liefs van ons en tot mails xxxhexxx

  • 06 Juni 2013 - 19:47

    Loes:

    Ha die Yvon

    Eerst alvast gefeliciteerd met je verjaardag aangezien ik morgen geen computer zal aanschouwen. Je zestigste levensjaar eindigen en 61ste beginnen met zo`n prestatie lijkt me best wel heel bijzonder!!!
    Prachtig verhaal wat je geschreven heb...klinkt mij heel logisch in de oren zo`n dip.... ik had al lang en breed de trein gepakt haha..maar Yvon niet hoor..deurdouwer de ge zeit (is tilburgs)
    Wat een mooie foto`s, ...kan me dan weer voorstellen dat het je moed geeft om verder te gaan.
    Ik denk en duim aan /voor je. Ga zelf volgende week een week naar het noorden des lands, lekker uitwaaien aan het wad....geen bergen voor mij..maar wel heul veul woater!!!
    Lieve yvon sukses en geniet ze
    Liefs uit kruikenzeikersland

  • 06 Juni 2013 - 20:57

    Jos H:

    Ha Yvonne
    Veel succes met je retourtrip

    En. Van harte met je verjaardag.
    Geniet ervan

    Jos

  • 06 Juni 2013 - 22:29

    Jan Willem:

    Hoi Yvonne,
    Leuk je verhalen te lezen. En ach die dieptepunten heb je ook nodig. Anders is het ook maar een vlak tochtje nietwaar?
    Ik ben nu met de wereldfietsers in Kreta. Nieuwe gps mee, maar voor de hoogtemeters maakt dat niet uit.

    Jw

  • 06 Juni 2013 - 23:25

    Martien Langerwerf:

    Hoi Yvonne,

    Ik wens jou morgen een fijne verjaardag toe. Morgen gaat het zeker niet regenen want dan ben jij de gehele dag "het zonnetje". Ik ben zo jaloers op je, dat ik ook steeds meer zin krijg om die bijzondere tocht ook eens te gaan doen. Dit wordt zeker versterkt door die prachtige verhalen van jou. Je verhalen vervelen nooit. Je bent een kanjer.
    Martien


  • 07 Juni 2013 - 08:02

    Karin En Marij (de Logées):

    Hoi Yvonne,

    Prachtige foto's, wat een landschap en je hebt er oog voor, genieten. Heel knap dat je het kunt ook al zijn de bergen killing. En Yvonne weet, dat echt mooie landschappen, adembenemende uitzichten, geuren en kleuren alleen maar bereikbaar zijn te voet of met de fiets. Dan kom je nog eens "echt" ergens.
    Succes en vooral heel veel plezier.
    Marij en Karin

  • 07 Juni 2013 - 09:27

    Anneke En Henk:

    Goedemorgen Yvonne,

    Hartelijk Proficiat met je 61e verjaardag, geniet ervan en neem vanavond 1 biertje, wij doen het ook.
    Maak er mooie dag van.

    Liefs Anneke en Henk

  • 07 Juni 2013 - 12:14

    Brigitte:

    LANG ZAL YVONNE LEVEN IN DE GLORIA!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Yvonne!

    Geniet ervan met een lekkere neut!
    Lieve knuf van Brigitte en Max

  • 07 Juni 2013 - 15:33

    Frans:

    Beste Yvonne,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Petje af dat je al die hoogtemeters maakt. Volgens mij is het lopend nog zwaarder als fietsend. Te voet moet je ook nog zo'n *&%#@ fiets naar boven duwen.....

    Veel succes met het vervolg. Voordeel is wel dat je straks fluitend omhoog fietst op de route van de oude wegen!

    Blijven genieten en hartelijke groeten,

    Frans

  • 07 Juni 2013 - 16:44

    Hanneke:

    Gefeliciteerd Yvonne! Een hele dikke zoen voor jou!

  • 08 Juni 2013 - 15:35

    Nicolette:

    hallo, die yvonne.
    hoe is je verjaardag geweest ?
    ja, ik kan me voorstellen dat zo'n terugtocht ook van een heel andere orde is, de pelgrimstocht volbracht en nu weer met een andere motivatie de batterijen opladen. je terugkomst thuis, ook heel fijn, iedereen weer te zien, boulevard 2013 enz enz. er is veel te genieten en veel om naar uit te kijken. van vrienden gehoord dat het noordbrabants museum zo mooi is. er is een prachtige tentoonstelling van marc mulders tot 21 sept 2013 (was eerder in de pont) daar moeten we ook nog naar toe. dus zorg dat je er weer vlug bent, maar geniet eerst nog van alles wat je tegenkomt op je weg. liefs auntie

  • 08 Juni 2013 - 23:18

    Maria:

    Hallo Yvonne,
    Gisteren thuisgekomen uit Parijs, het is al een heel end met d'n voiture; laat staan op de fiets naar Santiago zoals jij, bijna 5 keer zover....

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag gisteren, ik heb aan je gedacht!

    Ik denk dat de terugtocht als bedevaart nog veel zwaarder is, maar je kunt het Yvonne, hou je taai, je bent een bikkel en superstoer!!
    Tot gauw, veel liefs,

    Hééééé Maria Péééééé (zoals je altijd zei als je me zag..... :o) xxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 10 Juni 2013 - 00:05

    Hilde Perree:

    Hallo Yvonne,

    Weliswaar een beetje te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Ik heb je verslagen gelezen en het lijkt mij er heel erg mooi, maar zelf zou ik er liever met een auto doorheen sjezen.. Maar ik heb bewondering voor je, en velen met mij, dat jij deze tocht op de fiets doet. Neem alle tijd om van echt van het landschap en de cultuur te genieten.
    Onze vakantie in Venetie was ook geweldig. Veel met de Vaporetto (boot) gereisd.
    Verder was mijn feest ook erg gezelligt en we hebben er een paar op jou gedronken.
    Heel veel groetjes en niet vergeten bij de Pyreneeen links afslaan en dan"' ïmmer gerade aus'.
    Hilde en Peter

  • 13 Juni 2013 - 10:19

    Rob Van Nunen:

    Hoi Yvonne,

    Sorry dat ik niet op jouw verjaardag heb gereageerd, maar ja je weet hoe dat gaat ..... 'smorgens denk je van "O ja, straks effe een felicitatie sturen"; vervolgens ga je ergens anders aan beginnen en voor je het weet is de dag voorbij en heb je nog niets verstuurd ...... neemt niet weg dat ik wel regelmatig aan je denk (vooral als ik naar de weerberichten kijk en zie hoe ze zware regenbuien melden). Je bent nu alweer 'n paar weken bezig aan de terugreis en ik kan niet anders dan je vreselijk bewonderen voor je moed en volharding; natuurlijk kende ik dat vasthoudende al van je werk maar dan toch ...... :-).
    Ik hoop en wens je nog heel veel kilometers in uitstekende gezondheid. En wie weet zit er nog ergens een weerzien in het verschiet....
    Groetjes,
    Rob

    p.s. hoewel ik Skype wel geïnstalleerd heb gebruik ik het zelden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 62455

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: