Santiago en begin terugreis. 2de poging! - Reisverslag uit Lugo, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Santiago en begin terugreis. 2de poging! - Reisverslag uit Lugo, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Santiago en begin terugreis. 2de poging!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

29 Mei 2013 | Spanje, Lugo




Santiago en begin van de terugreis
27-05-2013
Na mijn voorlaatste verslag hebben we nog flink wat wind getrotseerd op de Meseta. Een hoogvlakte met rechte wegen en vervelende wind tegen.
Moordend noemde Sjan het. Nou dat was het ook wel. Een dag net te ver doorgefietst waardoor je de volgende dag net niet goed uitgerust bent.
Daarna werd het beter, wel flink geklommen maar liever dat dan wind.
Twee passen overgegaan, de eerste was bij " el Cruz de Ferro" waarvan je vanaf zo'n 800 meter stijgt naar 1500 meter. Het is een belangrijk punt in de Camino. Een ijzeren kruis op het hoogste punt van de weg. Het is van oudsher een bemoedigend teken voor de pelgrims dat zij Santiago zouden halen.
Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop. Huidige pelgrims houden het gebruik in ere als afsluiting van een fase en nieuwe stap op de levensweg.
Ik heb van Henny een kleine smiley gekregen voordat ik vertrok. Deze heb ik daar achter gelaten. Wie weet doet het haar ook wel goed.
Daarna volgt een spectaculaire afdaling van 15 kilometer! Verreweg de mooiste die we gehad hebben. Geweldig!! Het heeft wel iets weg van de python in de Efteling, maar dan veel leuker en veel langer.
En we hadden geluk, het was het mooiste weer van de wereld! We spraken een Nederlander die een dag of twee voor ons de pas overging.
Hij liet ons foto's zien! Sneeuw en mist.
De volgende dag hadden we de volgende pas, via Cebreiro. Ook heel mooi.
Maar ja, het blijft klimmen en dalen in Spanje. Je hebt de klimmetjes in alle maten en soorten. 10, 12 procent, probeer er maar eens in het zadel te blijven!
Of van die venijnige klimmen die je nauwelijks ziet. Dat het lijkt alsof je een lekke band hebt. Vals plat!
En dan weer van die klimmen die heel zwaar lijken en waar je uiteindelijk fluitend naar boven gaat. Dat je denkt: wat een conditie heb ik toch!
Over lekke band gesproken, Sjan had er een die we zelf verwisseld hebben.
Wel goed gedaan, maar de volgende dag bleek hij weer leeg te lopen. Met flink wat lucht er in kwamen we toch wel een heel eind maar in Sarria toch maar even naar de fietsenmaker.
Hij heeft hem geplakt en er bleek een steentje in de buitenband te zitten. Schade: twee euro! Ik kon het nauwelijks geloven.
Daarna zonder problemen verder gefietst.
Aankomen in Santiago de Compostela was erg leuk. Op het plein voor de cathedraal zie je de mooiste taferelen.
Mensen die aankomen, ontmoetingen. Wij kwamen ook weer een groepje Spanjaarden tegen die we al een paar keer ontmoet hadden.
En een Duits stel. De volgende dag kwamen we Frans en Rini weer tegen, twee mannen uit Den Bosch. Gezellig op een terras gezeten. En nog leuker, Frans heeft via zijn laptop de route terug in Spanje op mijn GPS gezet.
Die had ik er nog niet opstaan. Hier ben ik erg blij mee, ik zie de terugreis nu met veel meer vertrouwen tegemoet. Nogmaals bedankt Frans!

Okee, ik geef toe, het is niet echt uniek wat we gedaan hebben. Dagelijks komen hordes mensen hier aan, te voet of met de fiets, vanuit allerlei windstreken. Maar toch ben ik wel een beetje trots.
Ook jullie reacties zijn erg leuk! Maar de leukste vond ik nog wel van de vader van Sjan. Ze belde hem op om te vertellen dat we in Santiago waren aangekomen waarop hij heel nuchter reageerde: "Dat was toch de bedoeling?"

Natuurlijk zijn we naar de Pelgrimsmis in de cathedraal geweest.
En we hebben het zwaaien van het wierookvat gezien.
Een enorm vat wat door een aantal priesters rokend en wel door de kerk wordt gezwaaid. Spectaculair en indrukwekkend! We zijn dus gezegend!
Ik heb een stukje gefilmd maar het lukt me niet om het op mijn blog te zetten. Jammer.
En natuurlijk heb ik voor alle mensen die me dat gevraagd hebben een kaarsje opgestoken. En ook voor degenen die me het niet gevraagd hebben en van wie ik dacht dat het ze goed zou doen.
Overigens is het ritueel van een kaarsje opsteken niet wat het geweest is.
Je doet een munt in een gleuf en een aantal elektrische kaarsjes beginnen vanzelf te branden. Van die nepkaarsjes weet je wel. Don't blame me als het niet helpt.

Gisteren heb ik Sjan uitgezwaaid. Met pijn in het hart, we hebben het erg leuk gehad!
Nu weer alleen verder. Ik moet er weer aan wennen. Sjan is erg gezellig om mee te fietsen en ook wel praktisch.
Ze kan heel goed kaartlezen, ze overtreft soms mijn GPS. (Nou ja, dat probeert ze....)En met Sjan in de buurt krijg je nooit honger. Ze zorgt er wel voor dat we altijd iets te eten hebben.
Ik ben vandaag met de bus naar Finisterra gegaan. Mijn oorspronkelijke plan om het te fietsen heb ik laten varen. Dat kost me 4 of 5 dagen en dan ben ik pas weer terug in Santiago. Is bovendien veel klimmen.
Ik krijg nog genoeg kilometers voor mijn kiezen!
Overigens vind ik het wel leuk dat ik het gezien heb. Het lijkt echt het einde van de wereld. Mensen laten daar kleding of schoenen achter, of ze verbranden het daar.
Ik heb alleen een handschoentje achtergelaten, de andere was ik toch al kwijt! O ja, en zonnebloempitten. Die heb ik van Maria gekregen, een collega. Zouden ze ooit uitkomen? We zullen het nooit weten.
Morgen begin ik aan de terugreis. Ik heb een traject van 50 of 60 km. Niet teveel, rustig aan. Overigens kom ik niemand tegen die de terugreis ook fietst. Iedereen is bijna verbaasd als ik het vertel. Toch ben ik niet de enige, Gerry heeft het ook gedaan.
Een man uit de Achterhoek reageerde helemaal geschokt toen hij hoorde dat ik nog terug ging fietsen. " Ach munne lieve stumper!" Nou, dat geeft moed.

Inmiddels is het alweer 2 dagen later. Ik zit nu in Lugo, best een mooie stad....denk ik, maar de regen komt hier met bakken uit de lucht en dat nodigt niet echt uit tot sightseeing.Bovendien zit ik in een ongezellig hotel dus ben ik mijn heil maar in de kroeg gaan zoeken. Met internet zodat ik nu dit verslag kan plaatsen.
De route is me tot nu toe, afgezien van de regen wel meegevallen. Ik zag op tegen de klimmen, maar mijn conditie is waarschijnlijk beter dan ik dacht.
Ik hou jullie op de hoogte, duim voor me voor goed weer, of een kaarsje of zo...
Yvonne

  • 29 Mei 2013 - 18:28

    Gerry:

    Ben benieuwd naar je terugreis ja. En wat fijn dat gezelschap van de GPS! De terugreis is ook leuk om dat je mensen tegemoet fietst. Vanaf Pamplona zo'n beetje gaat dat denk ik beginnen. Apart gevoel is dat dan. Ik herinner me het als het echt gemaakt te hebben en genoot van die open vallende monden. Dat begint nu voor jou dus ook al.

  • 29 Mei 2013 - 18:55

    Jolanda:

    Ja, ik vind ook dat je een echte bikkel bent om ook de terugweg nog eens te fietsen. Chapeau! Wist ik niet meer, heb je vast verteld, maar kon het me niet herinneren. Nu heb ik nog meer bewondering voor je dan ik al had.
    Wat moet dat bijzonder zijn om daar op zo'n plek allemaal samen te komen. Al die mensen die zo'n prestatie hebben geleverd en elkaar daar dan ontmoeten. En jij doet daar dus nog eens een schep bovenop door ook nog eens terug te fietsen. Ik hoop wel dat je toch ook weer gezellig mensen ontmoet onderweg, ook al ben je kennelijk een van de weinigen die dat doen. Want dat maakt toch ook wel weer een groot deel van het plezier uit, lijkt me: dat je het meteen met iemand kunt delen.

    In ieder geval heel veel succes gewenst voor de terugtocht en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.

  • 29 Mei 2013 - 19:02

    Stefanja:

    1ste poging: Héééé Yvonne - chapeau !!! Knap werk, - en dan nog helemaal retour óók nog óók nog !!
    Wij komen vrijdagmorgen in den Bosch. Wij zetten onze fietsen altijd bij Piet naast de Sint Jan in de
    stalling. Bij de ingang van de Maria-kapel. Ik beloof je; wij gaan daar voor jou écht een (écht!!) kerske
    opsteken - voor 'n "behouden thuisvaart ". En als we daar dan toch zijn zal ik er nog 'n beetje bij duimen óók !! Dus vanaf vrijdag-middag zal de zon voor jóu gaan schijnen. Een héle mooie tocht
    [ zonder Sjan ] gewenst door Anja & Stef

  • 29 Mei 2013 - 19:08

    Sjan:

    " sesenta ano"

  • 29 Mei 2013 - 19:26

    Lea:

    Hallo yvonne.
    Wat knap van je dat je nu aan de terugtocht begint.
    Ik hoop dat je mooi weer hebt.Ik ben de vorige week naar Wittem geweest. Kapel van sint gerardus.
    Ik heb een paar noveen kaarsen gekocht. die branden één week. Ik steek vanavond een voor je aan. tegen de tijd dat hij opgebrand is, ben je bijna weer thuis en heb je prachtig weer gehad.
    Liefs van Lea

  • 29 Mei 2013 - 19:39

    Marietje:

    heel goede terugreis en we zullen een echt kaarsje voor je opsteken en vragen om mooi weer.
    Groeten.

  • 29 Mei 2013 - 19:53

    Wendy:

    Oh Yvonne, niet uniek naar Santiago fietsen heen en terug??? Veel mensen doen dat misschien maar nog veel meer mensen doen het niet!! Ik ben al trots op mezelf dat ik 10 km loop tijdens de wandeldriedaagse. Moet ik eerlijkheidshalve opbiechten dat de kinderen 10 km wilde lopen, ik had 5 km voorgesteld;-). Dus Yvonne ik zou zeer trots zijn als ik jou was!! Het is groots, indrukwekkend, monumentaal ( hier doel ik natuurlijk op jouw prestatie, jong ding!), ontzagwekkend, geweldig. Je moet gewoon enorm FIER zijn!!!!
    Nu nog de terugweg, kun je niet een beetje treuzelen en richting Orihuela fietsen dan kan ik je daar eind juni treffen, gezellig terrasje pikken? Hier brand regelmatig een kaarsje voor je met een playmobilfietsje ervoor en ik kijk keer op keer uit naar de mooie reisverhalen.
    Lieve stumper nu de terugreis.....het ga je goed, geniet, mooie ontmoetingen, leuke gesprekken onderweg(niet alleen tegen je fiets praten). Behouden terugreis!!!
    Liefs Wendy

  • 29 Mei 2013 - 20:01

    Rieki:

    Doordat veel mensen deze tocht ondernemen lijkt het misschien niet bijzonder. Maar iedere pelgrim levert toch een grootse unieke prestatie. Heel veel respect voor je Yvonne!

  • 29 Mei 2013 - 21:30

    Marjan Van Eeden:

    Ha Yvonne, en of je trots op jezelf kunt zijn! Ik doe het je niet na, lijkt me een geweldige ervaring! Succes met de terugreis en ik kan me voorstellen dat het enorm wennen is om nu weer alleen verder te gaan maar je zult weldra weer in een lekkere fietsflow zitten en andere mensen ontmoeten alhoewel er waarschijnlijk minder naar het Noorden gaan?
    Een prachtreis gewenst! Wim en ik vertrekken de 13e naar Zweden om daar 3 weken te fietsen, ook veel zin in. Hartelijke groet, Marjan

  • 29 Mei 2013 - 23:29

    Nicolette:

    Kaap Finisterre is tegenwoordig het eindpunt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Een verklaring zou zijn dat Jezus de apostel Jakob naar het einde van de wereld (Finisterre) stuurde om het geloof te verkondigen. Menige pelgrim verbrandt op deze rotspunt - als einde van zijn lange tocht - al zijn kleren. (wikipedia)

    yvonne, dat je nu al op de terugweg bent, je moet toch zorgen dat je op tijd thuis bent.
    ik neem aan dat je voor mij ook een kaarsje hebt opgestoken, in de veronderstellind dat ik het zeker nodig zal hebben ! op weg naar je volgende avontuur....
    groeten stephan & nicolette

  • 30 Mei 2013 - 00:11

    Marnie:

    Ik vind het ontzettend stoer dat je ook nog terug gaat fietsen. Dan is het een volledige pelgrimage.

    Ik geniet van je verslag, vraiment, en uiteraard gaat hier ook een kaarsje aan voor je, zodat je ook alleen met enorme energie de bergen retour ook weer trotseert.

    Ik ga er hopelijk ook eens live over horen bij een koffie verkeerd of borrel vbij de VK, zodat ik je hoop ik na kan doen in de toekomst.

    Hoop dat het je blijvend wat brengt, naast een goede conditie. Je hoort zo vaak dat het mensen blijvend op een nieuw spoor brengt, of nieuwe keuzes. ben benieuwed of dat bij jou ook zo is.

    Go, Yvonne, go!
    Groet Marnie

  • 30 Mei 2013 - 09:48

    Henny:

    He Yvonne, een kaarsje zal ik zeker voor je gaan opsteken! al zal het fietsen nu je verlicht bent wel soepel verlopen denk ik. Ik zou vooral willen zeggen: geniet van je tocht, van de natuur van alle biezondere plekken waar je slaapt en van alles wat je meemaakt! en dat alles met mooi weer hopelijk. Hier is het weer ook niet alles trouwens.

  • 30 Mei 2013 - 14:11

    Jack:

    Hoi Yvonne

    Wens je een behouden en hele fijne terugtocht toe! Als het je lukt neem dan wat mooi weer mee naar Den Bosch.

    Groetjes uit "Het Zand-Noord"

  • 30 Mei 2013 - 16:53

    Brigitte Baekers:

    Ja nog even een toevoeging ik weet niet of je mijn bericht van gisteren ontvangen hebt, toen jouw bericht nog niet in z'n geheel geplaatst was.....
    Gisteren heel gezellig bij Karin en Marij gegeten in jouw huisje, ze zijn super blij met jouw huisje!
    Heel veel genot voor jouw reeds aangevangen terugreis Yvonne, een echte kanjer ben je hoor geweldig van je......
    Ik ga me vast buigen over een Af Train Programma zodra je weer in de St. Lucasstraat aankomt.......

    Dikke knuf van Brigitte en een knufje van Max voor jou!

  • 01 Juni 2013 - 21:20

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Wat goed dat je het hebt gehaald en dan ook nog terug. Leuk om je verhalen te lezen. Ik duim voor mooi weer en een heel goede terug tocht.

    groetjes Jacqueline

  • 02 Juni 2013 - 21:35

    Frans:

    Dag Yvonne,

    Jammer van het weer. Maar er komt vast beter weer aan. Spanje in juni, dan verwacht je toch minstens een tube zonnebrand per week... Veel plezier, snel goed weer en blijven genieten!

    hartelijke groeten,

    Frans


  • 03 Juni 2013 - 17:20

    Sjan:

    Dag Yvonne,

    Even Yvonne....
    Is dit Frans van de terrassen in Santiago ?
    Hij heeft volgens mij gewoon de zwaarste etappes op je GPS gezet.
    Maar goed vandaag is de zwaarste etappe uit je hele reis toch maar mooi gelukt !

    Chapeau
    Je ex- fietsmaatje (nou ja, fiets in gedachte wel mee hoor)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 62373

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: