Van de ruige bergen naar de olijfplantages. - Reisverslag uit Doña Mencía, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Van de ruige bergen naar de olijfplantages. - Reisverslag uit Doña Mencía, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Van de ruige bergen naar de olijfplantages.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

10 Oktober 2015 | Spanje, Doña Mencía

Arcas-Tebar-Barrax-Alcaraz-Riopar-Cortijos Nuevos-Arroyo Frio-Cazorla-Mancha Real-Torredonjimeno-Luque-Doña Mencia.

Vanaf Cuenca fietsen we via een grillig landschap met rotsen, kloven en flinke klimmen de leegte van La Mancha in. Een weids landschap, door de bijna-saaiheid toch ook weer heel intrigerend. We wilden eigenlijk in Alarcon overnachten, een mooi vestingstadje, maar helaas, geen plek. We komen uiteindelijk in Tebar na zo'n 80 km gefietst te hebben die dag. Een soort van der Valk hotel met wegrestaurant. Met uitzicht op een hele rij windmolens! Helemaal niet zo verkeerd. Niet duur en een mooie driepersoonskamer.
De volgende dag weer een prachtige fietsdag. We fietsten langs wijngaarden waar de druiven nog in dikke trossen aanhingen. Samen met Ard, partner-in-crime, hebben we er een paar trosjes van afgeplukt! Zo lekker voor onderweg!
Die dag fietsten we langs een kanaal. Een soort irrigatiekanaal. Alleen voor fietsers toegankelijk, dus dat was wel prettig fietsen.
We zijn even van de route afgegaan om koffie te drinken in Fuenzanta. Een klein plaatsje met een restaurant/kroeg waar de mannen 's morgens al aan het bier en de rode wijn zaten. Ard heeft zijn Spaans weer eens gebruikt en kwam tot interessante gesprekken met de mannen...(Waar gaan jullie heen? Naar Sevilla! Waarheen? Sevilla! Weetjewel in Spanje! Weet je waar Spanje ligt?) De vraagsteller was dus al aardig beneveld door de rode wijn....We hebben wel gelachen.
De volgende dag in een truckershotel in Barrax, simpel maar goed!
Als we de volgende dag weg willen fietsen blijkt mijn voorband lek te zijn. Gelukkig de voorband, de achterband is lastiger te verwisselen in verband met de Rohloffnaaf.
Het kostte hooguit 20 minuten om de band te verwisselen maar op zulke momenten ben ik wel blij dat ik niet alleen ben. Als het wel zo is lost het zich meestal ook wel weer op maar een paar handige handen extra is altijd plezierig!
En gelukkig, de band houdt het. Altijd een beetje spannend om dan weer te fietsen. Heb ik de velg wel goed gecontroleerd? Zat er echt niks in de buitenband wat de binnenband lek heeft gestoken? Nee dus..
Via een oude spoorlijn, met heel veel enge donkere tunneltjes, komen we twee dagen later in Andalusie aan. Wat meteen opvalt zijn de olijfbomen die in keurige rijen tegen de berghellingen staan. Eindeloze olijfboomgaarden, zo ver als je kan kijken! Cortijos Nuevos is het eerste stadje waar we overnachten en waar we tot 's avonds laat op een terrasje hebben gezeten.
Heerlijk weer, een beetje zwoel. De volgende ochtend snapten we waarom. Het begon zacht te regenen en langzaamaan harder zodat we uiteindelijk drijfnat in het plaatsje Arroyo Frio aankwamen wat wel wat leek op een verlaten ski oord.
Helaas, de volgende morgen regende het weer maar zijn we toch maar weer op de fiets geklommen. Deze keer voor zo'n 25 km naar Cazorla. Flink klimmen en een afdaling die bij mooi weer waarschijnlijk prachtig is. Nu was er door de laaghangende bewolking niets te zien. En koud! Ik voelde mijn vingers nauwelijks meer toen we in de stad aankwamen. Het eerste hotel wat we tegenkwamen bleek aan onze wensen te voldoen. Prachtig, comfortabel, vriendelijke mensen en alleszins betaalbaar. Dat hadden we verdiend!
Sindsdien hebben we geen regen meer gehad dus het lijkt misschien erg maar wij klagen niet over het weer. Bijna half oktober kan ik overdag nog met mijn Hema jurkje over straat! Blote benen en armen! 's Avonds koelt het wel af maar niet dramatisch.
Cazorla is prachtig! Doordat het weer opknapte hebben we toch nog wel wat van de stad gezien. Ard hebben we daar maar even op laten pimpen door een barbier!
Hij kwam er weer helemaal gladgeschoren en gekortwiekt vandaan.
De volgende dag naar Mancha Real. Toen we de stad binnen fietsten zagen we al dat het feest was. De vrouwen hadden prachtige flamenco jurken aan, bleek het gewoon kermis te zijn. Leuk om er even over heen te lopen, maar wat een herrie!
De botsautootjes hebben we maar gelaten voor wat ze zijn, we zijn momenteel niet zo van het geautomatiseerde vervoer.
In Torredonjimeno-de naam is mooier dan het stadje zelf-heb ik mijn fiets even na laten kijken. Moest wel, de remblokjes waren helemaal versleten. Er zat geen profiel meer op en een remkabel moest ook vervangen worden. Ik kan nu weer met een gerust hart de bergen af.
Het valt me op dat hier nog erg veel in bloei staat en is het minder droog is als ik verwacht had. De bougainville bloeit nog prachtig. Zo ook de sterk geurende jasmijn. Heerlijk.
We komen nu aardig in de buurt van Cordoba. Daarna is het nog drie dagen fietsen naar Sevilla. Vanmorgen zijn we in Doña Mencia aangekomen na een tocht van...jaja, maar liefst 9 kilometer!
Heel verhaal, we wilden wel verder maar konden geen enkel hotel geboekt krijgen. In het weekend is dat hier regelmatig een probleem. Alle hotels volgeboekt. De Spanjaarden gaan blijkbaar zelf graag in de weekenden op stap.
In het hotel waar we zaten, in Luque, een heel leuk plaatsje trouwens, langs een oude spoorweg, konden we ook niet blijven en dit pension was het enige in de verre omtrek wat nog wel plaats heeft. Benjaminse, de schrijver van de fietsgids, noemt dit: "een vrolijk olijfstadje."
Nou, dat klopt wel! Het leeft hier! Terrasjes, horeca gelegenheden, leuke pleintjes en parkjes. Ook was hier een bruiloft waar de hele stad bij betrokken leek.
Mannen in zwarte pakken, vrouwen in prachtige jurken en opvallende hoeden.
Iets voor jou Rieki!

In Sevilla gaan Sjan en Ard weer naar huis, wanneer is nog niet helemaal duidelijk. Over een week of een dag of tien? Mijn plannen zijn nog weinig concreet voor de laatste weken.
Zal ik alsnog de Zilverroute fietsen naar Santiago de Compostela?Met grotere kans op slecht weer maar het voordeel is dat ik de fiets dan met Soetens mee kan geven. Dat is een heel vertrouwd vervoersbedrijf en ik zou dat liever doen dan de fiets op het vliegtuig.
Of blijf ik nog in Andalusie, richting Málaga? Kans op beter weer dan in het noorden van Spanje. Dan zou ik in Málaga het vliegtuig terug kunnen nemen.
Ik weet het nog niet, komt tijd, komt raad. Maar bruikbare adviezen zijn van harte welkom!
Yvonne

• 11 Oktober 2015 - 10:00

Ted:

Wat leuk toch, om al die ervaringen en verhalen van jou te mogen lezen.
    Je schrijft het zo goed dat het heel aantrekkelijk is om op papier met jou mee te reizen.
    Goede reis Yvonne!

• 11 Oktober 2015 - 10:45

José En Frans:

Hoi Yvonne,

Wat een mooi verhaal weer! Leuk om je te volgen. We kennen deze omgeving een beetje (Cordoba en Sevilla, prachtig!). Fijne week nog samen met Ard en Jeanne.
    Tot het volgende verslag, groetjes José en Frans

• 11 Oktober 2015 - 13:49

Anneke En Henk:

Hoi Yvonne,

Chapeau met brede rand voor je verslag, en fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat.
    Wat betreft reizen verder reizen, fiets apart of met het vliegtuig, zeggen wij volg je gevoel.
    Wij wensen nog vele veilige en gezonde kilometers, normaal chapeau

Groet en Liefs Anneke en Henk

• 11 Oktober 2015 - 21:58

Anja:

Geweldig Yvonne, om zo door je verhalen in gedachten een beetje met je mee te reizen!
    Een rondje Andalusië is ook heel mooi, als je nog wat wilt genieten van het mooie weer. Granada, Ronda, witte dorpjes, en noord-west van Malaga ligt een prachtige kloof om doorheen te fietsen. Van Malaga terugvliegen met Transavia is altijd makkelijk; dan hoeft de fiets niet in een doos.
    In elk geval: geniet en blijf gezond en heel.
    Groetjes, Anja

• 12 Oktober 2015 - 08:35

Martien Langerwerf:

Hoi Yvonne,
    Wat heb je toch een prachtige reis en wat maak je toch veel mee. Ik zal het advies van Anja opvolgen en richting Malaga gaan want hier begint het al een beetje kouder te worden. Een paar weken nog fijn van het lekkere weer genieten zal voor mij de doorslag geven. Nog een hele fijne reis en hou het heel en strak!
    groetjes Martien

• 12 Oktober 2015 - 09:58

Corrie Uit Vught:

Hè die Vonneke,
    Toppie, Toppie, Toppie !!!!! Ben keitrots op jou!!!
    Ik ben blij dat jij jouw remblokjes vervangen hebt.
    K moet er niet aan denken dat jij zonder remmen die bergen af sjeest.
    Remmen met de voetjes is dan het enige alternatief maar ja zonder voetjes thuis komen kan toch ook niet de bedoeling zijn

• 12 Oktober 2015 - 09:59

Corrie:

5x das nou ook weer overdreven, nietwaar?
    M'n padje heeft kuren!!!! Sorry!!!

• 12 Oktober 2015 - 10:05

Nogmaals Corrie:

En m'n reactie staat er blijkt nu niet volledig op.
    Wat ik wilde zeggen is dat ik ontzettend geniet van de vermakelijke reisverslagen van jou!
    Hoop jou snel gezond en wel in Vught of Den Bosch te ontmoeten. Haal jij 4-11? We hebben dan teamdag, zou echt gezellig zijn als jij er dan ook bij bent!!!Succes met keuze van jouw reistraject. Denk aan jou, liefsCorrie

• 12 Oktober 2015 - 11:11

Jack:

Ha Yvonne

Was weer een leuk verhaal. Ook erg fijn lijkt me om een tijdje samen te fietsen met je vrienden. Nou geniet nog lekker van de laatste weken en als je weet wanneer je weer thuis bent bestel ik de harmonie hi hi

Greetz, Jack

• 12 Oktober 2015 - 11:59

Jeanne Voets:

Hoi Yvonne, Nou je heb weer een mooi verhaal geschreven. Leuk als die plaatsen die je onderweg aan doet en dan ook nog een fietsenmaker tegen komt want slechte remblokken ........
    Kan me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is maar het warme weer daar is toch wel aantrekkelijk. Ik wens je succes in het nemen van een beslissing en geniet nog van de komende weken.
    Liefs Jeanne

• 12 Oktober 2015 - 15:38

Brigitte En Maxske:

Buenos Yvonne,
    De warmte giert door mijn lijf, met het lezen van jouw gezellige verhaal samen op de fiets met Sjan en Ard, geweldig mooi..........ik zie het voor me.
    Maar het weer is hier overigens pas sinds vandaag wat kouder aan het worden, de laatste week a 10 dagen wat het geweldig mooi zonnig en gemiddeld 15 tot 19 graden......
    Lekker zonnig, dat is het nu nog steeds maar Oosten Wind verlaagd meteen de temperatuur.
    Voordat ik het vergeet: Er is een brief vd Belastingen binnen voor jou, wil jij dat ik daar iets mee doe???
    Lekker dichtlaten is mijn voorstel ( hi hi )
    Felipe gaat in het huis van Gerrie he, dat heb jij vast al gehoord.
    Het gaat ook goed met ons hier in de buurt, gezellig feest van Carina en Jack gehad in Het Spoor!
    Yvonne doe je veel groeten aan Sjan en Ard, geniet ze met volle teugen zoals je al die weken al doet!!
    Liefs van Brigitte Ciao!! Pootje van Max.

• 13 Oktober 2015 - 10:37

Ria:

Ha Yvonne,
    Met interesse en plezier heb ik je verslag weer gelezen. Yvonne, het is hier echt koud aan het worden, mij lijkt het een goed idee nog lekker van het zonnetje te genieten in het zuiden van Spanje en dan toch maar de fiets met het vliegtuig mee te nemen, is je eerder toch ook gelukt. Nog fijne dagen met z'n drietjes!! Lieve groet, Ria

• 14 Oktober 2015 - 14:39

Erica:

gewoon mee naar huis komen

• 16 Oktober 2015 - 10:57

Francis:

Hallo Yvonne,

bedankt voor je prachtige reisverhalen. Zie uit naar je thuiskomst om het allemaal live te horen.
    Hier alles oke, Veel regen, maar ook mooie zonnige dagen en lekker de winterjas weer aan.

groeten
    Francis

• 16 Oktober 2015 - 21:30

Sjan:

Erica,
    wij zijn het helemaal met jou eens maar ze doet het niet. Ze stapt morgen gewoon weer op de fiets voor de volgende 1200 km. Ze is echt niet te stuiten die Yvon! Petje af!
    Wij gaan haar morgen natuurlijk bedanken voor alle gezelligheid en humor onderweg en wensen haar een mooie tocht naar Santiago. En wij komen wel gewoon naar huis.

• 16 Oktober 2015 - 21:31

Sjan:

Sorry, te snel ' wij ' zijn Sjan Ard

• 17 Oktober 2015 - 13:20

Jolanda :

Ha Yvonne,
    Net pas toe gekomen aan je laatste twee reisverhalen. Wat leuk dat interview voor een lokaal blad. Benieuwd of je er nog iets van hoort!
    Ik ben bijna jaloers op het heerlijke weer dat jullie daar hebben. Hier regent het de laatste dagen wel erg veel, hoewel het nu weer droog is gelukkig. We missen je hier wel hoor dus ik zal blij zijn als je weer terug bent. Maar trek je daar vooral niks van aan en geniet zo lang mogelijk van het mooie Spanje.

• 18 Oktober 2015 - 19:06

Rian:

Beste Yvonne, Fijn dat het goed gaat. We zijn intussen weer opa en oma geworden van een kleinzoon. Geweldig! Veel fietsplezier nog gewenst welke richting die ook uit mag gaan! Lieve groet

• 12 Oktober 2016 - 19:45

Marnie:

wat is het weer gaaf om te lezen Yvonne! Goed bezig! En ik lees leuke tips over mooi Spanje :-)
    groeten Marnie