Tweede deel van de reis. - Reisverslag uit Arcas, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Tweede deel van de reis. - Reisverslag uit Arcas, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Tweede deel van de reis.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

29 September 2015 | Spanje, Arcas

Mas Rossend-Mora de Nova-Arnès-Morella-Cantavieja-Cedrillas-Albarracin-Uña-Cuenca-Arcas

Na een dag of vijf in Reus hebben Sjan, Ard en ik afscheid genomen.
Jammer om weg te gaan uit Reus, het ging me echt aan mijn hart om afscheid te moeten nemen, ik heb het erg naar mijn zin gehad. Lekker om weer even een vaste plek te hebben voor een paar dagen en leuk om iedereen weer te zien, Ria, Theo, Annelies, en om kennis gemaakt te hebben met Rosita, Rossendo en Geert.
We hebben van alles geleerd over hoe wijn gemaakt wordt en ook heerlijke wijn gedronken. Heerlijk gerelaxed bij het zwembad, regelmatig uit eten geweest, zelf gekookt en Reus bekeken.
Met z'n drieën richting Andalusië. Dat duurt nog wel even voordat we daar zijn. Eerst moeten we nog aardig wat hoogtes overwinnen. De eerste dag begon al goed. Omdat we niet meer op de route zaten die Ard en ik op de GPS hadden moesten we iets alternatiefs doen. Een soort gravelpad, af en toe beton, stijgen en dalen en vooral veel hobbelen. Daarna nog veel klimmen. Alles bij elkaar zo'n 70 á 80 km gemaakt. Eigenlijk iets te veel, Sjan was bekaf en ik liep af en toe krom van de kramp! We kwamen uiteindelijk uit in Mora de Nova waar we in een hostal hebben overnacht. Prima en betaalbaar.
Campings zijn er niet zo heel veel op dit traject. Het voordeel is, als je met z'n drieën bent zijn de overnachtingen wel wat goedkoper dan wanneer je alleen bent, zeker als je een driepersoonskamer neemt.
De volgende dag hadden we een hele leuke route. Over een oude spoorweg met talloze tunneltjes. Daar ben ik dan wel niet zo dol op maar de uitzichten waren fantastisch! Je fietst tussen de rotsen in een soort kloof en je stijgt langzaam en geleidelijk. Een speciaal fietspad, de Via Verde.

In Arnès kwamen we op de camping terecht waar we niet de enige Nederlanders waren. Een redelijk toeristische plaats, vandaar dat de camping nog open was.
De klimmen worden geleidelijk aan steeds steiler en langer. Soms ben ik verbaasd als ik achterom kijk. Ben ik daar vandaan gekomen? Hoe is het mogelijk dat ik dat doe zonder al te veel gemopper. Ik geloof dat ik de bergen omarmd heb! Sterker nog, ik begin het echt leuk te vinden dat klimmen. Als ik vooruit of omhoog kijk wordt ik ook niet meer chagrijnig of wanhopig. Nou ja, heel af en toe nog wel wat chagrijnig. Na zo'n paar klimmen op een dag ben ik blij als het doel bereikt is en ik van de fiets af kan. Soms zijn het steile klimmen van zo'n 8, 9 %. De kunst is om toch op de fiets te blijven want eenmaal eraf kost het me erg veel moeite om er weer op te komen. De beloning is altijd de afdaling. Soms haal ik niet meer dan 5 of 6 km per uur met klimmen maar naar beneden kom ik soms in de buurt van de 60 km. Dat vind ik wel erg hard hoor! Zeker omdat mijn fiets wat begon te slingeren de laatste tijd. Dat moet ik niet hebben. Dus gisteren in Cuenca maar even naar de fietsenmaker en ik geloof dat het probleem verholpen is.
We stonden op de camping zo'n kilometer of 8 van Cuenca en op de terugweg daar naar toe, in een lichte regen overigens, gaf de GPS aan dat ik precies 3000 kilometer had gefietst. Daar moest ik natuurlijk even een foto van maken! Sjan fietste door en toen Ard en ik bij de camping aankwamen begreep ik pas waarom. Ze kwam mij juichend tegemoet met een fles wijn, kadootje vanwege de prestatie. Ik vond het zo leuk! Nou, die hebben we 's avonds maar even soldaat gemaakt.
Vanmorgen weer even terug naar Cuenca. We hadden besloten om eerst het historische stadsgedeelte te bekijken en daarna een kort traject zodat we een halve rustdag hebben. Dat gedeelte van Cuenca ligt heel hoog. Klimmen over kinderkopjes! Niet te doen bijna. Zo'n keer of 5 dacht ik: ik ga lopen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb. Kleinste verzet, blik op oneindig en trappen maar.
De kathedraal en de overhangende huizen (het zijn er maar een stuk of drie) zijn wel de moeite waard.
Toen wij op het Plaza Major stonden kwamen er twee mannen naar ons toe, een fotograaf en een journalist bleek, van een plaatselijke krant. Ze wilden wel eens weten hoe wij daar zo terecht waren gekomen. Meteen schoof Ard mij min of meer naar voren: haar moet je interviewen, zij komt helemaal uit Nederland gefietst!
Dus ik moest op de foto, de journalist stelde wat vragen, hoe lang ik al onderweg was, of ik nooit bang ben, wat ik zo leuk vind aan fietsen en welk land ik het leukste vind. (Nederland natuurlijk...) Het was maar een kort interview, mijn Spaans is belabberd maar met hulp van Ard en soms in het Engels ging het toch wel.
Ben benieuwd of ik er nog iets van hoor. Hij zou me mailen als het artikel geplaatst wordt. Lachen....Geert had in Reus ook al geregeld met een plaatselijke krant dat ik geïnterviewd zou worden maar dat ging uiteindelijk niet door. Te veel ander belangrijk nieuws (oa de verkiezingen) en ik vond het ook niet erg. Ik dacht nog, wat moet ik dan zeggen? Er zijn er zoveel die zo'n reis maken. Maar nu vond ik het toch wel leuk.

Met z'n drieën reizen is heel anders dan alleen! Er moet meer overlegd worden...(tja, wat valt er nou te overleggen als je alleen bent...?) Het is gezelliger en Ard spreekt redelijk Spaans waardoor we wat meer contact krijgen. Hij kan grapjes maken in het Spaans en hij schept tegen iedereen op dat hij twee vrouwen heeft en dat dat heel normaal is in Nederland. Dat zorgt nogal eens voor wat hilariteit.
Sjan is heel praktisch, hoeveel kilometer fietsen we, waar kunnen we slapen en vooral...hebben we wel genoeg te eten! Zo heeft iedereen zijn bijdrage in de groep.
Waar we het altijd over eens zijn is de gebruikelijke pint na het fietsen! Of we nu lang of kort fietsen, het hoort erbij. Dat doen we nu dus!
Dit was het weer even. Ik hoop dat de foto's goed geplaatst worden.
Yvonne

  • 29 September 2015 - 21:42

    Nellie:

    Goh Yvonne, je bent inmiddels beroemd. Net als Brigitte in de krant, wel met een ander verhaal. Veel groeten aan Sjan en Ard.

  • 29 September 2015 - 22:02

    Marietje:

    Hoi Ivonne nog veel fietsplezier jammer dat er op 1nov. niet bij bent. We genieten van jouw verslag.

  • 29 September 2015 - 22:41

    Henk De Leeuw:

    Hallo (VIP) Yvonne

    Weer een mooi verhaal van je.
    En de journalisten zijn niet meer weg te slaan!!
    Ja dat krijg je als je zoon top prestatie neer zet.
    Met bijna 60 naar beneden dat is Kicken!
    Succes met het vervolg en pas goed op je zelf.
    Veel plezier de komende weken.
    Henk de Leeuw

  • 29 September 2015 - 23:24

    Gerry:

    Klinkt allemaal weer goed en die 3000 is een mooie mijlpaal. Leuk dat je de bergen hebt kunnen omarmen, door er niet meer als een berg tegenop te zien misschien.....
    Ik heb nog geen foto's kunnen zien via deze site... Enkel via FB.
    Hoe ver nog?

  • 29 September 2015 - 23:33

    Änjastef:

    Leuk verhaaltje weer Yvonne !
    Je schrijft : " n gravelpad / beton / kinderkopjes ".
    En toen realiseerde ik me dat de fietspaden daar niet van die geasfalteerde spiegel-paden zijn zoals de meeste fietsstroken in Nederland voort zijn. En stijgen en dalen kennen we hier ook nauwelijks. Dus al met al niet te vergelijken met fietsen hier. En dan wordt mijn ver- en be- wondering alleen maar groter.
    Knap hoor, - Yvonne, - 3000 km. op deze manier ! En d'r komen er nog 'n paar bij óók nog, - begrijp ik.
    Als je het met net zoveel ( klim -) plezier doet als de kilometers die je achter de rug hebt ga je 'n hele fijne tijd tegemoet.
    Houdoe wâr . . .

  • 30 September 2015 - 09:15

    Anneke En Henk:

    Hoi Yvonne Sjan en Ard,

    Wederom een mooi verslag, wij weten wel dat we dit jullie niet nadoen.
    3000 km en op die 935 mt. hoogte, geweldig, we zullen je missen Yvonne 1 november Annie'sday.
    Wij wensen jullie een goede en voorspoedige reis, en kijken uit naar de volgende uitgave, met duidelijke foto's zoals deze waren.

    Liefs en groet Anneke en Henk

  • 30 September 2015 - 15:16

    Martien Langerwerf:

    Hoi Yvonne,
    Wat schrijf jij toch een mooie verslagen. Ik heb echt respect voor je, voor alles wat je toch maar mooi onderneemt. Ik ben echt jaloers op jou. Geniet van elk moment van de dag of het nou de pint, de klim, het weer of wat dan ook is. Geniet met al je zintuigen. Ik kijk al weer uit naar je volgende mooie verslag.
    Heel veel fietsplezier Martien

  • 30 September 2015 - 19:29

    Erica:

    Dag Yvonne, Sjan en Ard,
    Weer een mooie verhaal. Je kunt er een boek over schrijven als je straks weer thuis bent Yvonne en schrijven kun je al. dus dat is snel klaar.
    Fijne fietstijd alle drie samen.
    Groet van Erica en Rini

  • 01 Oktober 2015 - 10:45

    Nicolette:

    hallo yvonne, we volgen je op de voet ! geweldig wat een dynamische nicht.
    ja, je zou inderdaad een mooi boek met foto's kunnen maken, de verslagen en de foto's heb je al. even flink wat geld verdienen en weer weg naar je volgende bestemming.
    rustig op je gat blijven zitten is er voor jou toch niet bij.
    liefs van nicolette & stephan

  • 03 Oktober 2015 - 02:21

    Jos Kievit:

    Ha Yvonne, gefeliciteerd met je 3000 km. Ik wilde je schrijven over mijn fietstocht in Colombia, maar ik heb geen mailadres van je. En om dat hele stuk nu hier neer te zetten is wel wat veel.
    Wil je t lezen, stuur me dan je mailadres.
    Groeten vanuit een heftig Colombia en nog veel plezier,
    Jos ( biertje met je gedronkentoen ik zestig werd).

  • 04 Oktober 2015 - 11:30

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    Geweldig zeg 3000km in de benen doe het je niet na. Je verhaal was weer heel leuk om te lezen. leuk die foto's. Gaaf tentje heb je. Leuk die verrassing van Sjan even doorfietsen en je dan belonen, zijn toch weer de leuke dingen als je niet alleen fietst. Geniet van het fietsen samen met Sjan en Ard, de groeten aan jullie en nog heel veel plezier met z'n drietjes. Kijk uit naar je volgende verhaal. Jeanne

  • 04 Oktober 2015 - 14:07

    Brigitte En Max:

    Maar...........Yvonne..........en Sjan en Ard...........wat ben ik trots op jullie!
    Geweldig om alles weer te lezen, wat schrijf je toch leuk Yvonne, ik zie het gewoon compleet voor me!
    Alle geuren en kleuren en landenpracht, ontmoetingen in Spanje, geweldig.
    Ook erg leuk dat Ria, Theo en Annelies je in Cuenca opwachtten, ziet er heel gezellig uit!
    Te gek zo'n leuke wijnboerderij in Spanje, ik snap dat het moeilijk was om weer te vertrekken...
    De foto's geven een goed beeld van jullie en gezellig dat je nou kunt overleggen met z'n drietjes....weer een hele andere belevenis!
    Nou, misschien dacht je het niet, maar het is bijzonder lekker weer in Nederland, vandaag toch zeker 19 graden een prachtige nazomer. De hele week mooi die we gehad hebben en de week daarvoor, toen wij op Texel waren hadden we slechts 1 dag regen, de rest waaide over. Een heerlijke nazomer dus.
    Nou beste fietsers, ik wens jullie nog veel genot en goeie fietsuren toe samen!!
    Hartelijke groet van Brigitte en van Max!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 63404

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: