Terug in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van yvonne - WaarBenJij.nu Terug in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van yvonne - WaarBenJij.nu

Terug in Phnom Penh

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg yvonne

11 Maart 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,
Gisteren weer terug gekomen in Phnom Penh, nadat ik 's morgens nog een paar tempels bezocht heb. Ik moet zeggen dat ik een beetje tempelmoe was, alhoewel ik, met name de tweede dag toch wel erg mooie en bijzondere plekken heb gezien. Waarschijnlijk omdat de tempels die ik toen bezocht heb veel rustiger waren, veel minder toeristen, waardoor ik toch wat meer de rust en de magie voelde die er van uit gaat. Begrijp me goed, ik heb geen hekel aan toeristen, ik ben er zelf ook een. Maar om nu met honderden naar een zonsopgang te kijken die ik nog niet eens zo spectaculair vond, vind ik toch weinig inspirerend. En zeker niet toen er ook nog eens een paar maffe Koreanen begonnen te aplaudiseren toen de zon boven de tempels uitkwam (alsof de zon zich daar iets van aan zou trekken?)
Enfin, weer terug in de hoofdstad, ben gelijk gaan informeren voor mijn visum voor Vietnam. Ik had geen rekening gehouden met het weekend, heb het dus morgen pas en kan dan dinsdag naar Vietnam, een busreis van zo'n 5 a 6 uur. Ben dan ruim een week in Cambodja geweest, toch wel erg kort. Hoe lang 2 maanden ook lijkt, je moet keuzes maken en dan blijkt 2 maanden ineens helemaal niet zo lang te zijn.
Vandaag een drukke dag gehad: eerst naar het Tuol-Sleng genocide museum. Voorheen een high-school, daarna een gevangenis van de Nationale Veiligheidsdienst en nu ingericht als museum. De verschrikkingen van het regime van Pol Pot van '75 tot '79 zijn hier op een zeer duidelijke manier tentoongesteld. Aan de hand van foto's, tekeningen, ducumentatiemateriaal en verhalen van familieleden van de overledenen. Er zijn er slechts zeven die het overleefd hebben van de 30.000.
Daarna naar de Killing Fields. Ik zal jullie de details besparen, maar vrolijk word je er niet van. Het meest bizarre vond ik nog wel het contrast. Op het eerste oog lijkt het een (bijna) vredig park, met bloeiende bomen en fluitende vogels. Bijna niet voor te stellen dat daar zo'n verschrikkelijke dingen gebeurd zijn.
Daarna naar het Nationaal museum en naar het koninklijk paleis. Wat een pracht en praal, onze Trix zou er jaloers op worden!

Tom heeft gelijk: ze eten hier inderdaad allerlei insecten. Op weg van Siem Reap naar Phnom Penh zag ik ze al liggen op een marktje. Grote kevers en een soort sprinkhanen. Een paar Nederlandse jongens die ook in de bus zaten wilden ze wel eens proeven. Ik heb ze aangemoedigd maar zelf begin ik er echt niet aan! Ik kreeg van Rieki een prachtige spreuk mee: " Niemand is ooit gestraft voor het verleggen van zijn grenzen" , maar enge beesten eten gaat me echt te ver! Ik zag vanavond hier op een markt zelfs enorme gefrituurde spinnen liggen! Doodeng! Van die kanjers waarvoor ik dus echt weg zou lopen als ze nog zouden leven. Van de andere kant...... een garnaal ziet er ook niet uit en die eet ik wel. Vanavond nog, op diezelfde markt. Even getwijfeld of ik het wel zou doen, je weet maar nooit, een keuringsdienst van waren hebben ze hier niet. Maar, ik kon de verleiding niet weerstaan. En ze waren heerlijk, (nog) geen spijt van!
Zo, dat was het weer even voor vandaag, ik zal morgen proberen om weer wat nieuwe foto's erop te zetten. Kost nogal wat tijd, ik hoop dat ik een manier vind waadoor het wat sneller kan.
Tot de volgende keer en ik kijk iedere keer weer naar jullie berichtjes uit.
Yvonne

  • 11 Maart 2007 - 14:20

    Jack:

    Ha yvonne. Ja al weer een week weg. Foto's zijn mooi!Vind het erg leuk als er weer nieuwe komen.
    Wens je een goeie reis naar vietnam. greetings Mr.Jack






  • 11 Maart 2007 - 14:30

    Steef:

    Ha die Yvonne, Hartstikke leuk zoals je schrijft, zie het zo voor me. En dan die spinnen, brrrrr, zou er ook niet aan moeten denken. Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat doen. Heel veel plezier in ieder geval.
    Groetjes Steef.

  • 11 Maart 2007 - 15:47

    Loes:

    He Yvonneke
    Gatverdamme, spinnen eten, het moet niet veel gekker worden hoor Yvonne. Nog last gehad van al die geesten die daar ronddwalen op de killingfields. lijkt me best heel bizar om te ervaren.
    Het is inmiddels hier een beetje lenteachtig en ik krijg echt zin in de lente.
    He Yvonne een goede reis dinsdag naar Vietnam en ik lees je verhaal wel weer.
    Groetjes


  • 11 Maart 2007 - 16:34

    Jolanda:

    Schitterende foto's! Je ziet mooie dingen. Die Killing Fields lijken mij ook heel onwerkelijk, ik had een beetje eenzelfde gevoel toen ik in Thailand bij de beroemde of beruchte brug over de rivier Kwai was - daar zijn toch ook zoveel mensen gestorven. En eh, die insecten zou ik ook mooi laten voor wat ze zijn :-)

  • 11 Maart 2007 - 17:44

    Joyce:

    Hey moeders.....

    Toch een beetje flauw van je hoor,die insecten horen er nou eenmaal bij!!! Nee,groot gelijk vrouwke...ik zou ze ook niet moeten. Leuk om te lezen allemaal! Have fun,

    Grtz Joyce

  • 11 Maart 2007 - 18:14

    Corrie Jacobs :

    Ha vrouwke, ge doet het goed zo te horen/ te lezen moet ik zeggen. Van muisje zoeken tot spinnen eten en niet te vergeten, achter op een motor. Kikken? We zijn trots op je, Yvonne. Red je het zo een beetje zonder ons? Missen als kiespijn , denk ik. Regelmatig contact met je minnaar? Nergens aan denken en genieten, met volle teugen. Wij werken wel!!! Maar ook ik ga vrij onverwachts een weekje naar Portugal. Mijn vriendje heeft me gevraagd mee te gaan. Nou dan zeg ik natuurlijk geen nee!!! Alleen een heel gepuzzel om 2 dagen vrij te kunnen regelen waardoor we dan een week wegkunnen. Maar zal wel lukken, denk ik. Eind maart al en ik heb er erg veel zin in. Ik dacht, Yvon weg dan ga ik ook maar. Lieve groet vanuit Maliskamp {op dit moment} Take care!!! Succes en tot schrijfs, Corrie xxx

  • 11 Maart 2007 - 18:31

    Lidwien:

    Dag Yvonne,hier een berichtje van meisje Lammertink.Even een gewetensvraag:Denk je nog wel eens aan Meisje Lammertink of heeft zij ernstige concurrentie gekregen van een jongeman uit Heerlen?
    Ik vind een email wel een stuk onpersoonlijker dan een brief,maar daar kijk jij niet vreemd van op.
    Vandaag was het prachtig weer.We komen net van de sauna uit Veghel vandaan.
    De shawl die jij me vorig jaar op mijn verjaardag hebt gegeven,droeg ik eerst net veel,totdat Helma zei dathij vast goed stond op bij mijn bruine Jas.En dat klopt.

    Dag Yvonne.
    Hoe is het met de lijn?

  • 11 Maart 2007 - 19:47

    Esther Makhlouf:

    Heey van Nepscheute,

    Gij bent ook een mooi mens waor!... bang van een muiske op oewe kamer, maar ondertussen alleen aan de andere kant van de wereld zitten :-) Prachtige foto's trouwens! Ik hou je site in de gaten en vindt het leuk je verhalen te lezen. Veel plezier verder. Groetjes vanuit het altijd gezellige Den Bosch

  • 12 Maart 2007 - 10:02

    Dini:

    brrrr.. en maar hopen dat die spinnen in je maag toch niet gaan kruipen. Hun gedrag is altijd onvoorspelbaar. Zo lijkt mij het contrast tussen gevangenis, park en koninklijk paleis ook moeilijk te verteren. Goh, wat een indrukken al de eerste week. Die busreis is vast ook een hele belevenis. Zie ik jou wel doen, met veel 'stemmingswisselingen' Ik kijk met spanning uit naar je volgende verslag, gr dini

  • 12 Maart 2007 - 16:56

    Jose Uit Deventer:

    hallo Yvon
    het gaat allemaal lekker he
    .....die spinnen zou ik ook niet zien zitten, maar er wordt al gezegd, dat wij over tig jaren hier ook aan de spinnen gaan. Geniet ze en veel plezier
    jose

  • 12 Maart 2007 - 18:05

    Ria:

    Ha Yvonne, heb je gisteren gemist op ons maandelijks wandeltochtje, was gezellig, mooie lentedag, met borrel, nootjes en bitterballen, je weet wel.Wat maak jij veel mee in korte tijd, the killing fields: lijkt me heftig. Spinnen, kevers, sprinkhanen, brrrrr. Yvonne, ik volg je berichtjes, geniet ze.

  • 12 Maart 2007 - 19:11

    Sjan:

    Dag Yvonne,
    Ik begrijp dat je `WAT´moe bent van al die `WATTEN`. Op de foto´s komen ze wel indrukwekkend over. Yvonne, Ik vertelde Socheata van je reis en ze zou het wel leuk vinden om je reis te volgen. Laat even weten wat je ervan vind om je mail door te sturen.


  • 12 Maart 2007 - 20:15

    Jeanne Voets:

    He Yvonne gaat het goed daar? vast wel na zulke verrukkelijke maaltijden, pas maar op je komt zo pondjes aan van als die spinnen. Het is echt genieten van je verhaal en je foto's SUPER hoor blijft mailen.

  • 12 Maart 2007 - 21:37

    Brigitte:

    Dag Yvonne het is zo boeiend om je verhalen te lezen ik geniet ervan echt waar. Die spinnen en kevers tja ik moet eerlijk zeggen dat die visafslag er ook niet zo lekker uitziet, maar waar hebben we het over als men ter plaatse maar "lekker"kan eten t is maar net wat je gewend bent sprak de anti vlees eetster..... succes met visum Vietnam, tot gauw ik heb vanavond heerlijk paard gereden op Marie en van te voren een heerlijk maal gegeten bij Henny zalig... Yvonne Bye Bye Brigitte

  • 13 Maart 2007 - 11:17

    BROZZERMAUP:

    Hadiezus, leuk om te horen dat je je amuseert, en inderdaad, gefrituurde spin is even wennen,ik zou het ook even niet weten. Verder, terwijl jij ons zo alleen laat begint hier zowaar de zon te schijnen en de temperatuur op te lopen; zou de zomer er aan komen? Koop daar dus maar geen winterjas, want die heb je bij terugkeer niet nodig; hoewel, in Nepal kan het denk ik ook aardig fris waaien, of niet soms. Nou meiske, de groeten van je broertje en tot een volgende keer via dit fabelachtige medium, pas ontdekt door een wat oudere man kus en tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 62468

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: