Fijne kerstdagen!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van yvonne - WaarBenJij.nu Fijne kerstdagen!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van yvonne - WaarBenJij.nu

Fijne kerstdagen!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg yvonne

24 December 2010 | Laos, Luang Prabang

De dag voor Kerstmis heb ik toch nauwelijks een kerstgevoel. Ondanks dat hier in de straten wel kerstversiering en lampjes hangen en hier en daar zelfs een kerstboom staat.
Hier, dat is in Luang Prabang, de voormalige hoofdstad van Laos.
Ik ben hier gisteren laat in de middag per boot aangekomen-fiets op de boot, alles kan hier-vanuit Nong Khiao. Dat is een klein plaatsje aan de rivier de Nam Ou, een vertakking van de Mekong. De weg er naar toe was al spectaculair, steeds hogere bergen (pfff....) en veel oerwoud. Toen ik uiteindelijk een brug overstak, over de Nam Ou dus, was ik eerst sprakeloos en daarna wild enthousiast. Wat een geweldig uitzicht op de rivier en de bergen er omheen. Kijk maar naar de foto's, maar geloof me, de werkelijkheid is zoveel keer mooier! Laat ik nou toch ook nog een guesthouse vinden met uitzicht op de rivier. Een bamboe hutje, allemaal heel eenvoudig maar schoon en met een eigen veranda met hangmat. Waar ik overigens, de eerste keer dat ik daarin heerlijk lag te relaxen met een rotsmak uitviel omdat de touwen waren versleten. Mijn hele huisje stond even te trillen en ik ook!
Uiteindelijk heeft de baas het hele zaakje zeer vakkundig gerepareerd waardoor mijn vertrouwen in het hangmatgebeuren weer volledig hersteld was.
Ik ben daar 3 nachten gebleven, een heerlijk plekje. Niet veel gedaan, gelezen, naar muziek geluisterd, beetje rondgefietst en vooral veel geluierd. Ik was een beetje moe gefietst en vond dat ik wel wat rust verdiend had.
Gelukkig heb ik ook ontdekt dat ik toch niet de enige ben die fietst in Laos. Ik kom er steeds meer tegen. Zoals een Belgisch echtpaar van mijn leeftijd die per dag vaak meer dan 100 kilometer aflegden. En 2 Australische mannen die nagenoeg dezelfde route afgelegd hebben als ik, alleen lijk ik ze voortdurend een dag voor te zijn. Ik verwacht ze hier in Luang Prabang wel weer tegen te komen.
De bootreis gisteren was ook heel mooi, ook gezellig, leuke mensen ontmoet.

Hier in Luang Prabang is genoeg te doen en te zien. Ongelooflijk veel tempels, het nationaal museum, de avondmarkt, grotten in de buurt. Verder is het een prachtige stad, mooie straten, veel groen, prachtige huizen. Er hangt een relaxte sfeer. Wel erg toeristisch, maar ja, daar kan ik moeilijk iets van zeggen; ik ben er zelf ook een!
Lekker eten ook. Bijvoorbeeld heerlijke belegde stokbroodjes, erfenis van de Fransen. Net zoals het Jeu de boules, maar dat even terzijde want dat heeft niks met eten te maken!
Een specialiteit uit deze streek: gebakken wier uit de Mekong. Na een heel proces worden hier dunne vellen van gemaakt, gedroogd in de zon en daarna knapperig gebakken. Het eet als chips en is erg lekker.
Verder veel vis, vers gevangen. Heerlijke curries en "sticky rice" Kleefrijst dus. Erg lekker maar inderdaad erg sticky. Ik had het op een gegeven moment onder mijn schoen zitten, het was net kauwgum en het leek ineens een stuk minder smakelijk.
Goeie koffie ook, heel sterk met zoete gecondenseerde melk. Zoiets als de koffie in Vietnam. Lekker fruit en heerlijke fruitshakes!
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan over een van mijn favoriete onderwerpen.

Ik blijf hier nog een paar dagen, maar eerlijk gezegd begint het alweer te kriebelen. Ik moet weer op die fiets!
Daarom ga ik morgenochtend naar de grotten van Pak Ou, zo'n 25 kilometer hier vandaan. Maar eerst wil ik om 6.00uur naar de "bedelgang" van de monniken, een dagelijks terugkerend ritueel hier waarin ze eten ophalen bij de plaatselijke bevolking. Vroeg op dus op eerste kerstdag!
Ik wens iedereen hele fijne kerstdagen. Geniet ervan en sterkte met de kou!
Groet uit een groen en warm Laos,
Yvonne
PS: Op de foto's moeten jullie nog even wachten. Ik heb mijn toestel op mijn hotelkamer laten liggen. Komt morgen wel of zo...
2de PS: Het is me zowaar gelukt om de foto's te plaatsen. Het valt niet mee voor een digibeet als ik!

  • 24 December 2010 - 14:00

    Rian :

    Hoi Yvonne, Jij ook fijne kerstdagen daar op de fiets. Zal wel speciaal zijn met de "bedelgang" een eerste kerstdag misschien wel om nooit te vergeten. Ben benieuwd naar de foto's! Hartelijke groeten Rian

  • 24 December 2010 - 14:11

    Nina (unit 6):

    Fijne kerstdagen Yvonne...oh jij komt terug met een paar fietskuiten!!!! whahahha

  • 24 December 2010 - 14:21

    Josie:

    Dit zullen vast kerstdagen zijn die je nooit meer vergeet op zo'n bijzondere plek en natuurlijk de bedelgang.
    Leuk om nu te lezen dat je er zo van geniet,
    Veel fiets/kijk en ontmoetplezier en fijne dagen,
    Josie.

  • 24 December 2010 - 17:05

    Jack:

    Ha Buuf

    Heb je verhalen weer smullend gelezen. Wens je fijne kerst daar al slaat dat nergens op denk ik? Lijkt me niet echt een kerstvakantie daro haha. Wederom fijn te horen dat je het goed maakt!
    Geef een feest met oud en nieuw bij mij helaas zal jij daar niet bij zijn..........

    Alle goeds vanuit 'Het Zand"

    X Jack

  • 24 December 2010 - 17:10

    Francis:

    Yvonne, ik wens je ook fijne kerstdagen, wat dat ook in moge houden.
    Ikzelf ben met de kerst onder de pannen. Ik werk weer..

  • 24 December 2010 - 17:12

    Nicolette & Stephan:

    hallo yvonne, blij weer iets van je te horen. ik was heel benieuwd waar je zou zitten. fijn dat luang prabang zo meevalt. wij vonden het ook een gezellige stad. en nong khiao, ook super ! leuk dat je op al die plaatsen komt waar we ook geweest zijn. wat ga je na luang prabang doen ? probeer eens na de bedelgang met de monniken mee te gaan naar hun klooster, je wordt er heel gastvrij ontvangen !
    wij gaan morgen naar lea, daar komen ook de 'kinderen' met aanhang en stamboom !
    heerlijk dat je een beetje weg bent van de gekke kerstdrukte hier. en limburg is toch dichtgesneeuwd.
    ik kreeg van iemand een reisverslag: argentinie per fiets. ik zal het voor je bewaren voor een volgend projekt. stephan wil met zijn schoonbroer naar santiago de compostela fietsen !!
    yvonne, een heel gezellige aziatische kerstdag met de bedelgang monniken.
    groeten
    nicolette

  • 24 December 2010 - 17:12

    Maria:

    Hallo Yvonne,
    Lachen, hoor!! Ik zie het helemaal gebeuren; jij met die rijst onder je schoenen, STICKY hoor....
    Ik hoor je roepen: "GADVER"..
    Buiten dat (en de val uit je hangmat, wat volgens mij ook niet echt lekker was..) ben jij volop aan het genieten lijkt mij.
    De sneeuw ligt hier tot aan onze knieen, erg mooi en een echte "White Christmas"
    May your days be merry and bright
    And may all your Christmases be white...
    Yvonne alle beste wensen en veel groeten,
    Maria xx

  • 24 December 2010 - 17:13

    Nicolette & Stephan:

    yvonne, waar blijven de foto's !!!

  • 24 December 2010 - 17:57

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    Wat lijkt het daar geweldig in ieder geval de manier waarop je schrijft en dus ook beleeft. gezellig wat fiets-maatjes ontmoet, lekker eten en niet vergeten de bedelgang en de hangmat.
    Yvonne dit is voor jouw een onvergetelijke kerst, geniet ervan en ik ploeter met mijn fietsje wel alleen door de sneeuw (is werken hoor).
    Fijne kerst en kijk uit naar de foto's.
    Groet Jeanne

  • 25 December 2010 - 00:27

    Wendy:

    Ha Leonvon,
    Geniet iedere keer van jouw verhalen, zie het helemaal voor me! Wat een bijzondere kerst voor jou!! Hier de usual, jouw favoriete onderwerp gaat ook met kerst in NL gewoon door, eten.... maar dan zonder kleefrijst en met de verwarming op 21:-)
    Hoe dan ook, ontzettend fijne feestdagen & ENJOY it all!
    X

  • 25 December 2010 - 09:40

    Ilse:

    Ik zie dat het morgen een stuk koeler is bij jou, dan zal het wel lekker fietsweer zijn zeker?
    Voor nu hele fijne feestdagen! En ik ga nog meer kou opzoeken, vanaf morgen zit ik in Val Thorens...
    Hou je ons op de hoogte?

  • 26 December 2010 - 08:55

    Amy:

    ha yvonne,
    ben jaloers.... echt super!!!
    hele fijne kerst en alvast een heel gelukkig nieuwjaar!!!
    geniet nog!
    liefs amy

  • 27 December 2010 - 13:41

    Jolanda:

    Hee Yvonne,
    Fantastisch verslag. Zelfs voordat ik de foto's had gezien zag ik het helemaal voor me. Aparte kerst hoor. Heel anders dan wij - was met de family in Renesse, witte kerst aan zee dus, ook wel apart. Geen sticky rice hier, maar een luxe tien-gangen diner.
    Je foto's zijn weer spectaculair, vooral de foto's van mensen in het algemeen en die van kinderen in het bijzonder (jouw specialiteit!). Je reisverslagen zijn steeds een lust om te lezen. Eigenlijk moet je ze bewaren en bundelen. Wie weet zou je ze kunnen uitgeven :-)
    Heel veel plezier nog, alvast een fijne jaarwisseling en pas goed op jezelf!

  • 29 December 2010 - 19:31

    Gerrie Van Raak:

    Hoi Yvonne

    Wat een geweldige reis En wat een lef omdat alleen te doen Ik ben jaloers op jou
    Ik ben benieuwd hoe oud en nieuw daar geviert word . wat een mooie fotos
    Fijne jaarwisselling
    Groetjes Gerrie

  • 29 December 2010 - 21:12

    Ellie Jordans:

    Sportieve dame. Vooral op die gravel wegen, bergop ,warm, benauwd weer. Lijkt me echt ploeteren. Maar wel de moeite waard! Als ik je foto s zie en het verhaal lees, voel ik me ook "op reis". Dan denk ik, t wordt tijd dat ik ook zoiets doe. Héél veel plezier ,Yvonne. Gezellige jaarswisseling en een gezond 2011 gewenst! Groet van Ellie

  • 31 December 2010 - 10:08

    Corrie Uit Vught:

    Een late reactie maar kan nog net voor de jaarwisseling.
    Jij zit dus eerder in 2011 dan wij hier.
    Hoe dan ook, vier het goed, doen wij ook!!!
    En dan natuurlijk nog de ALLERBESTE WENSEN, GELUKKIG, GEZELLIG, UITDAGEND, AVONTUURLIJK EN NATUURLIJK EEN HEEL GEZOND 2011.
    Lieve groet van Corrie uit Vught

  • 01 Januari 2011 - 20:16

    Martien:

    Yvonne, de allerbeste wensen voor een heel goed, gezond, sportief en gelukkig 2011. Jou jaar kan nu al niet meer stuk want volgens mij heb je een super vakantie.


  • 03 Januari 2011 - 10:00

    Nelly:

    Hallo Yvonne,

    Net weer begonnen met werken en je bericht gelezen. De allerbeste wensen voor 2011. Ik ga nu de dagen aftellen tot ik je weer kan bellen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Op de fiets!

Op de fiets door Thailand en Laos!

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2011

Weer thuis.

26 Januari 2011

De terugweg.

18 Januari 2011

Avontuur bestaat!

10 Januari 2011

Weer in Thailand

03 Januari 2011

En een gelukkig nieuwjaar!
yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 62466

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: