Falang, kippen en kip, Karaoke! - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van yvonne - WaarBenJij.nu Falang, kippen en kip, Karaoke! - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van yvonne - WaarBenJij.nu

Falang, kippen en kip, Karaoke!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

13 December 2016 | Vietnam, Vinh

Nou, dat was geen succes daar aan de kust. Het was wat somber weer, bewolkt en af en toe wat miezerregen. Het was een plaats met idioot veel hoge hotels en er was nauwelijks iemand op straat. Niks zo treurig als een lege badplaats. Dus ben ik maar weer snel teruggefietst naar Vinh en weer ingecheckt in hetzelfde hotel. Ik kreeg zelfs dezelfde kamer. Ja, dan kan je toch maar beter in een stad zitten. Ik vond het nog niet eens zo'n onaardige stad.
Na nog twee nachten richting Laos. Onderweg kwam ik twee Nederlandse vrouwen tegen die ik 's avonds ook weer in het hotel trof. De volgende morgen zijn we gezamenlijk de grens overgegaan na een gestage klim van zo'n 15 km.
's Avonds onderweg naar een restaurantje kwamen we nog een paar backpackende jonge vrouwen tegen en nog een echtpaar wat dezelfde route fietst.
Zat ik daar ineens met 8 man aan tafel, ik vond het erg gezellig.
En wat is het weer leuk om weer in Laos te zijn!
Soms is de weg wat saai maar dat wordt goed gemaakt door de dorpen waar ik doorheen fiets en het enthousiasme waarmee ik onophoudelijk begroet wordt door de mensen. "Sabaidee!! Met name de kinderen roepen me al van verre toe. Het voelt alsof ik de eerste "falang" (vreemdeling of westerling) ben die op deze weg fietst. Ik heb er af en toe plezier in om zo' n dorpje in te fietsen en te proberen om een soort van gesprek aan te gaan. Wat overigens nauwelijks lukt maar het zijn wel leuke momenten.
Overigens vind ik het noorden van Laos, waar ik 6 jaar geleden ben geweest wel wat interessanter. Mooie steden en bergachtiger.

Kippen zie je hier heel veel. Zowel naast en op de weg en met heel veel kleine en grotere kuikens, en geslacht op de barbecue. Niet alleen kippen maar ook andere dieren ontkomen niet aan het hete vuur; kikkers, vleermuizen, allerlei soorten vogeltjes, kleine knaagdieren, je kan het zo gek niet bedenken. Je ziet van alles op de markt liggen maar wat ik begrepen heb worden een aantal van die dieren illegaal geslacht en verkocht. Daarom reageerde een vrouw waarschijnlijk nogal vijandig toen ik foto's wilde maken. Nou ja, dan doe ik dat maar niet.
NaPong, een plaatsje waar ik een nachtje in een soort resort overnachtte, staat blijkbaar bekend om zijn gebarbecuede kippen. Ik zag een aantal bussen even stoppen daar, zodat de passagiers hun inkopen konden doen. Eerlijk gezegd had ik zelf ook wel zin in kip. Maar dan een fileetje, of hooguit een kippepootje. Maar nee hoor, als ik kip wilde moest ik ook "all the way!" Een halve ging ook niet. Opengesneden, aan het spit geregen, poten en kop opgevouwen en een beetje verstopt. Nou, vooruit dan maar, dacht ik na lang aarzelen. Uiteindelijk kreeg ik de kip in stukken gehakt op mijn bord. De poten, compleet met nagels en de kop met dode kippe-ogen die mij bijna angstig-verwijtend aankeken heb ik maar meteen opzij gelegd. Er zat niet eens zo heel veel vlees aan dus het was toch niet teveel. De vrouw die mij bediende had er wel lol in, zeker toen ik een hap kleefrijst in mijn mond stak waar ik teveel van een hele hete saus op had gedaan. Wat een plezier had ze toen ze mijn gezicht zag. Om te laten zien dat het haar niks deed, nam ze een handvol rijst uit mijn stoommandje, doopte het in de saus en stak het in haar mond zonder een spier te vertrekken. Zo van "kijk eens, ik heb nergens last van". Zoiets maak je bij ons toch niet mee, dat de ober aan jouw eten zit!

De "kip", de andere kip dus die je hier veel ziet, is hier de munteenheid. 10.000 kip is iets meer dan een euro. Reken maar uit, een eenvoudige actie bij de flappentapper maakt je al heel snel miljonair. Maar dat duurt nooit echt lang, miljonair zijn stelt hier niks voor, het gaat er snel uit.

Karaoke, ook al zoiets! Ik geloof dat ieder restaurant hier wel de mogelijkheid voor heeft. Een paar dagen geleden dacht ik even rustig een pilsje te gaan drinken in het restaurant naast mijn hotel. Een groepje mensen zat aan een tafeltje en op een groot doek werd een film weergegeven waarin een vrouw zong. Meteen dacht ik, wat slecht! Wat vals! Toen had ik pas in de gaten dat een van de vrouwen aan die tafel zong. Ik had bijna de neiging om er naar toe te gaan om te zeggen dat ze echt niet kon zingen! "Iemand moet haar waarschuwen", dacht ik. "Dit is niet om aan te horen!" Maar ik leek de enige die er last van had. De andere aanwezigen leken zich prima te amuseren. Later bedacht ik me dat het waarschijnlijk niet zo belangrijk is of het klinkt maar wel of je synchroon kan zingen met de mondbewegingen van de zangeres op het doek. En ik moet eerlijk zeggen, dat deed ze dus wel goed!

Af en toe gun ik mij de luxe van een massage waaruit ik dan weer als herboren uitkom. Ik vraag altijd om speciale aandacht voor mijn benen. Die hebben de laatste tijd wel het meeste te lijden. Je krijgt een soort wijde pyjama aan en voor ongeveer 5 euro word je een uur lang gekneed, beklopt, uit elkaar getrokken, verfrommeld en weer recht gezet. En dit alles gebeurt met handen, ellebogen, knieën en voeten. Hard werken hoor, als je het mij vraagt. Maar ik kom er altijd heerlijk relaxed vandaan.

Mijn eerste lekke band van deze reis is een feit. Ik had er die dag nog geen vijf kilometer opzitten of ik reed over een stuk metaal. Drie tellen later voelde ik het al. De achterband helemaal leeg. Maar snel een plekje in de schaduw gezocht om de band te verwisselen. Werd er zenuwachtig van! Hoe moet dat ook weer? Welke bout moet ik nou los draaien om dat wiel er uit te krijgen? En hoe zit dat ook alweer met die kabels van de Rohloffnaaf? Had ik thuis nou nog maar een keer geoefend! Ook niemand in de buurt om mij te helpen, alleen een oude dame die wat vreemd deed en voortdurend stond te wijzen.
Maar uiteindelijk lukte het allemaal best....ware het niet dat mijn reserveband niet goed was. Deze had een heel ander ventiel, veel te dik. Die past niet eens door het gat van de velg. Plus dat mijn fietspomp er helemaal niet op past. Hoe ik hier nou aan kom is me een raadsel! Alhoewel, ik geloof dat ik het weet. Ik heb deze band vorig jaar bij die "leuke" Spanjaard gekocht die ook verkeerde remblokjes er op gezet had. De knoeier! Dus moest ik de band plakken.
Het gat was wel overduidelijk dus een bak water had ik niet nodig. Veel vertrouwen had ik er niet in maar zowaar, hij blijft op spanning dus ik heb het toch goed gedaan! Toch maar snel proberen om hier een reserveband te kopen. Dat lijkt nog niet zo makkelijk om dezelfde band te vinden maar ik geef het nog niet op.

Ik ga veel te hard. Als ik zo doorga ben ik veel te snel op het eindpunt en moet ik een paar weken in Phuket doorbrengen. Om dat te voorkomen ga ik toch nog naar Cambodja. Zit niet in mijn route, staat ook niet op mijn gps dus ik moet het zelf een beetje uitzoeken. De grensovergang van Laos naar Cambodja kan wat lastig zijn. In de zin dat ze extra geld vragen. Ach, ik glimlach vriendelijk en laat me voor een paar euro afzetten. Het zal geen vermogen zijn en ze zullen me toch wel doorlaten? En zo niet dan draai ik maar weer om en moet ik iets anders verzinnen.
En nu hoor ik ook net van Gerry via de mail dat de weg naar Stung Treng, de eerste stad die ik tegenkom in Cambodja, heel erg slecht is. Ik geloof niet dat ik daar zin in heb. Ik heb hier proberen te informeren maar ze zeggen dat de weg goed is. Geen asfalt, dat niet. "Maar", zei de man bij een reisbureautje, "als de bus er over kan dan gaat dat met de fiets ook wel". Daar ben ik het niet helemaal mee eens...


Ik zit nu in Pakse, een aardige stad aan de Mekong waar redelijk wat toeristen rondlopen.
Het Bolaven plateau heb ik overgeslagen, daar ben ik geweest 6 jaar geleden.
Ik weet nog niet zo goed wat ik wil, ben ook best moe. Daarom rust ik hier nu uit en wacht ik gewoon af totdat ik wel weet wat ik wil.
Bovendien, twee dagen later was ik ook een beetje ziek. Ik had die avond heerlijk gegeten met Nel en Piet die ik hier weer trof. Maar toen de smaak van het eten de volgende dag bij iedere oprisping nog te proeven was vond ik het ineens een stuk minder lekker. Die dag heel veel geslapen en nauwelijks gegeten...niks voor mij!
Nu, de dag erna, ik voel me alweer een stuk beter, wilde ik net weer de fiets pakken om een rondje te maken in Pakse toen het ontzettend begon te regenen. Dus maar even afwachten tot het weer droog is.
Morgen fiets ik naar Champassak. Dat is niet ver, een kilometer of 30. Vandaar uit door naar de vierduizend eilanden en daarna weet ik het nog niet. Ik hou jullie op de hoogte!
Yvonne



  • 13 December 2016 - 14:32

    Dorothee:

    Hoi Yvonne, weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Dankjewel voor je mooie reisverslag.
    En een goede voortzetting van je reis!

  • 13 December 2016 - 14:32

    Gerry:

    Ja je gaat snel.... Ter plaatse info krijgen valt niet mee. Ze zullen vast op alles ja zeggen.
    En de fiets zal zeker over die weg kunnen. Het is het stof van het langsrijdende verkeer wat het vervelend maakt. Maar er zijn veel pick-ups..... Thumbs-up..... Succes!

  • 13 December 2016 - 14:36

    Nicolette En Stephan:

    hallo lieve nicht, zo ontdek je toch maar weer een stukje van de wereld.
    yvonne, ben je al naar de grenstempel krong preah vihear geweest, een mooie shiva tempel.
    op de grens van thailand en cambodja en de ingang van deze cambodjaanse tempel ligt op thais grondgebied. werelderfgoed, maar met een geschiedenis van grensconflicten
    zelfs tot aan het hof in den haag. op het tempelterrein ligt (toen wij er waren) ook nog een neergestorte helicopter. dus als je in de buurt bent en je hebt nog wat tijd over ...
    laat je verder verwennen met heerlijke hapjes, af en toe een massage en je kunt er weer tegen ! groetjes van stephan en mij !

  • 13 December 2016 - 14:54

    Ronald:

    Dag Yvonne, wat een leuk en boeiend verhaal. Het lijkt erop dat je binnenband een autoventiel heeft. Snel op zoek naar een andere.

  • 13 December 2016 - 15:24

    Ted:

    Hallo Yvonne, bedankt weer voor het mooie verhaal, je beschrijft het echt aantrekkelijk. Leuk hoor om zo mee te kunnen reizen. Alle goeds gewenst. Groetjes, Ted.

  • 13 December 2016 - 15:35

    Francis:

    Ha Yvonne,
    alweer een mooi verslag. Bedankt. Hier zijn we druk met de kerstvoorbereidingen. Ikzelf niet zo, maar het ziet er weer mooi uit. Ik denk dat jij daar ook niet zoveel mee van te doen hebt.
    Ik wens je alle goeds en tot de volgende keer.

  • 13 December 2016 - 16:19

    Brigitte:

    Hoi Yvonne,
    Deze keer maar eens via deze mail.....
    Wat heb je toch al e enorm eind gefietst, heel knap.
    En wat een leuke " Yvonne verhalen " weer.
    Ik ga er gewoon voor zitten met e kopje thee om alles rustig te lezen.
    Je snapt t ik geniet van jouw ervaringen...geweldig die dame van het restaurant neemt even handje rijst met die saus en laat merken dat ze daar niet warm of koud van wordt. Ik zie t voor me....
    Hoor net van Henny ( kwam even op de thee ) dat t koor van Annelies gaat zingen tijdens de kerstmis in de kerk op t kerkplein. Gaan we naar toe... lijkt me erg mooi om hen te horen zingen.
    Yvonne met mij gaat t goed, met Max ook. We gaan een paar dagen naar Texel met oud en nieuw, weg van de herrie.
    Fijne voortzetting wens ik je toe!!
    Veel fietsplezier, lieve groet van Brigitte en Max .

  • 13 December 2016 - 16:55

    Jeanne Voets:

    Nou Yvonne wat is het weer een geweldig verhaal en wat maak je zo veel mee onderweg.
    Wat grappig zo ver van huis en nog Nederlanders tegen komen ook.
    Ik hop dat het wel goed komt met die achterband van je maar wel knap hoor dat je hem zelf geplakt hebt. Succes met het bedenken hoe je je reis zult voortzetten en nog lekker genieten daar. Fiets ze en tot je volgende verhaal.
    Jeanne

  • 13 December 2016 - 18:45

    Mariette:

    Ha Yvonne,
    je maakt een geweldig mooie reis zeg!! Het is ook heel leuk om je verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Ik hoop dat je fiets(band) het uithoudt tot het einde. Optie is altijd nog met openbaar verder gaan. Als je ziet wat de lokalen allemaal niet meesjouwen in de bus......
    Geniet ervan want de tijd gaat heel snel. Tot ziens, Mariette

  • 13 December 2016 - 19:41

    Jolanda :

    Hey Yvonne,
    Prachtig verhaal weer. Leuk die serveerster die ff een hap van jouw bord nam! Lijkt me ook reuze spannend als je ineens een lekke band hebt onderweg. Daar zou ik hier in Nederland al lichtelijk van in paniek zijn, om maar helemaal te zwijgen van hetzelfde euvel ergens in verweggistan :( Ik heb bewondering voor je koelbloedige reactie toen bleek dat de reserveband niet paste! Hopelijk houdt het lapje totdat je een andere kunt kopen.
    Zoals Francis al aangaf: hier bereiden we ons voor op de feestdagen. Heb een week geleden m'n boom gezet. De kerstdagen brengen Eddi en ik bij mijn vader door. Ik ga daar dan een beetje koken, niks bijzonders want de mannen eten het liefst zo gewoon mogelijk.
    Yvonne, heel veel plezier verder en tot je volgende verslag.
    Lieve groet, ook van Eddi.

  • 13 December 2016 - 20:32

    Ilse:

    Die laatste foto vind ik adembenemend !

  • 13 December 2016 - 21:24

    Maria:

    Hee die Yvonne!

    Wat ben je toch super cool!!
    Ik raak al in paniek als mijn band lek is in mijn achtertuin..
    Even een ommetje via Cambodja; no problem voor jou...
    Klein maar dapper maak je steeds meer waar.
    Hou je taai, he kleine!

    xx Maria

  • 13 December 2016 - 22:45

    Nellie:

    Ha Yvonne,

    Wat een bijzondere titel, heb meteen je verhaal gelezen. Je schrijft zo beeldend, ik zie het allemaal voor me. Ik hoop wel dat je band het zal houden. Wat ontmoet je veel leuke mensen! Fijn dat je zo geniet, ook al zijn er soms mindere momenten.

  • 14 December 2016 - 07:27

    Bianca Tangande:

    Mooi allemaal..lijkt me prachtig een foto expo over je reus achteraf te zien of een mooie projectie voorstelling.. met de sfeer van dat eten. En vooral kip! Goede reis verder! En kom gezond weer terug! Liefs en groetjes, Bianca

  • 14 December 2016 - 12:46

    Nartien:

    Hallo Yvonne,

    weer zo'n prachtig verhaal. Je schrijft het zo dat wij het bijna me beleven. Wat een ontzettend mooie reis ben je aan het maken. Ik wens je veel geluk en zo weinig mogelijk fietspech!
    Groet Martien

  • 14 December 2016 - 13:42

    Jack:

    Ha Yvonne
    Heb wederom weer erg genoten van je avonturen!

    Groetjes uit Bois Le Duc XX

  • 15 December 2016 - 14:17

    Anneke En Henk:

    Goedendag Yvonne,
    Wat een fascinerend verslag weer, die foto erbij enorm fijn om zo mee te reizen.
    Op zo'n brug zouden wij gaan lopen hoor, en ra ra wat is dit? we zien het niet, dus geven het op.

    Wij wenen je vooral een goede reis in de laatste week naar Kerstmis en zijn benieuwd hoe ze dat daar vieren! Daarna op naar het nieuwe jaar, en ook dan het allerbeste voor jou.

    Liefs en groet Anneke en Henk

  • 15 December 2016 - 19:22

    Henk De Leeuw:

    Hallo Yvonne

    Weer mooi verslag Yvonne.
    Je gaat als een speer begrijp ik!
    Wat een luxe dat je nog tijd voor andere uitstapjes hebt.
    Goed van je om af en toe een massage te nemen.
    Zorg wel dat ze je weer helemaal in de originele staat in elkaar zetten!!
    Zodat wij je nog terug kennen over paar maanden!!!Hi Hi Hi
    Ook voor jou al vast fijne feestdagen voor komende weken.
    Geniet er van en pas goed op je zelf.
    Henk

  • 16 December 2016 - 11:23

    Josie:

    Brrr die kippen met poten en kop, brrr dat had ik niet gekund. Wat een dappere avonturen allemaal, nou succes met je ommetje Cambodja, tot het volgende mooie verhaal en avontuur,
    Josie.

  • 16 December 2016 - 16:53

    Karin :

    Hoi Yvonne, mooie verhalen en heel moedig.

  • 18 December 2016 - 12:01

    Piet En Nel:

    Hoi Yvonne,

    Wij zijn weer thuis hebben een goeie reis gehad. De stad Ubon Ratchathani was niet echt bijzonder, maar wel kenmerkend voor een Thaise stad, veel bedrijvigheid, lekkere koffietentjes met heerlijke cappuccino, "dat hebben we wel gemist in Vietnam en Laos" natuurlijk de vele eettentjes met de befaamde noedelsoep.
    Vanmorgen bij onze dochter ontbijt gehad, lekker een bruin broodje met pindakaas en kaas en yoghurt van de biologische boer.
    Heel veel plezier in het mooie en avontuurlijke Azië.


  • 20 December 2016 - 17:38

    Erica En Rini:

    Dag Yvonne,
    Dank voor je beeldend verhaal, wat dat kun je toch wel heel goed. Het valt mij nog mee, dat je niet vaker ziek bent geweest, met al dat eten op de markt en dat ze gewoon in je stoommandje de rijst eruit halen met hun hand. Het zal wel de schone hand zijn?
    Groet Erica

  • 24 December 2016 - 14:35

    Marlies Reimering:

    Boeiend verhaal, je zit er nog steeds lekker in. Groetjes uit grijs Holland (de sneeuw blijft weer eens uit) Marlies

  • 30 December 2016 - 14:56

    Corriesybesma:

    Och YVONNE,wat een. Mooi apart en muzikaal reisverslag.Zou de zangerige uitgeschakeld zijn,hoeft niet voor. Eeuwig.Je moet maar. denken,dat ze gelukkig niet naast je komt fietsen.Ongelukkig,een lekke band,dat had je niet zoveel gehad,na het plakken zeker een heerlijk kippegebraad,van iemands bord gegeten,had je verdiend!.Ondertussen heb je. Al heel wat gefietst,apart te lezen hoe verschillend de landschappen zijn.Als je zo in gezelschap met elkaar fietsen,hou je dan je eigen tempo aan,soms is het niet prettig om ,daarmee met anderen rekening te houden.Hoop dat je gezond dit jaar uit fietst en dat. je je. weer fit voelt.Alle goeds. Voor. 2017 en o zo bedankt voor je reisverslag.Corrie S.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 62228

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: