Santiago de Compostela in zicht. Bijna thuis! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela in zicht. Bijna thuis! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela in zicht. Bijna thuis!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

03 November 2015 | Spanje, Santiago de Compostella


Villanueva del Camino-Fuentaroble-Salamanca-Zamora-Santa Marta de Tera-Pueblo de Sanabria-Verin-Vilar del Rei-Oseiro-Santiago de Compostela.

Ook hier is het herfst. 13 graden, bewolking, vallende bladeren en vandaag heb ik geworsteld met de wind. Gelukkig fiets ik hard zodat ik de buien voor blijf. Ik fiets me warm maar eenmaal gestopt koel ik snel af. Tot mijn grote genoegen heb ik weer een geweldige refugio gevonden, met een heerlijke warme douche waar ik lekker lang gebruik van heb gemaakt. Het zijn vaak wel plekken waar je de mensen ontmoet. Hier dus niet, ik zit er helemaal in mijn eentje. Vanavond dus maar vroeg naar bed. Het is weer een mooie plek. Schoon, nieuw, keuken, geweldig sanitair. En dat voor de prijs van 5€! Het pelgrimsleven is zo slecht nog niet! De refugio's zijn op dit traject een stuk mooier dan op de Camino Frances.
In Salamanca heb ik weer afscheid genomen van mijn tijdelijke, Spaanse fietsmaatje. Hij is weer terug naar huis, Malaga en ik vind het ook wel weer prima om alleen te zijn. Hoewel ik het avontuurlijke fietsen wel een beetje mis.
Ik ben op plekken geweest waar ik alleen nooit zou komen. Echt in de middle of nowhere. Prachtig hoor, maar soms verdomd zwaar.
Soms over rotsachtige paden, een paar keer de fiets over een riviertje moeten tillen en een keer zo'n slecht pad dat ik mijn fiets niet meer zelf omhoog geduwd kreeg. Toch handig zo'n sterke man in de buurt. Als ik alleen was geweest had ik er nu waarschijnlijk nog gezeten!
Nu pak ik maar weer braaf het asfalt maar de meeste tijd vind ik dat weinig inspirerend. Saai zelfs! En de wegen zijn soms erg vervelend. Smal en met de wind is het goed oppassen. Het langs rijdend en tegemoet komend vrachtverkeer is het ergste. Iedere keer raak ik uit mijn evenwicht doordat ze nog meer wind veroorzaken.
Vandaag heb ik maar even van de route afgeweken. Een rustiger weg over kleine dorpjes. Dat was wel weer leuk hoewel ik er wel door omgereden heb geloof ik.
Ik verwacht nog vier of vijf dagen nodig te hebben om in Santiago te komen.

Vandaag was een vreselijke dag. Het was erg grauw toen ik op de fiets stapte en vrij snel na mijn vertrek begon het een beetje te regenen. Zo'n regen waarvan je eerst denk: "het valt wel mee", maar waar je uiteindelijk drijfnat en koud van wordt.
Samen met het saaie landschap, de saaie asfaltweg en het beperkte zicht werd ik er niet vrolijk van. Na zo'n 60 kilometer heb ik er de brui aan gegeven. Ik had nog zo'n 20 kilometer verder willen fietsen maar ik kon het niet meer opbrengen.Morgen zie ik wel weer verder.

Maar het kan nog erger. Twee dagen later ben ik na 20 km al gestopt! Het was zo koud en nat....ik durfde gewoon niet meer verder, ik zat te bibberen op de fiets. Gelukkig is hier in dit dorp een herberg. Prima, maar niet gezellig in mijn eentje, dus ik zit aan de rode wijn in de plaatselijke kroeg. Met voetbal op de TV en vier oude mannen.
En dat nadat een Spanjaard die in dezelfde herberg zat mij vanmorgen nog verzekerd had dat ik bofte met het weer! Normaal is het veel kouder om deze tijd van het jaar, zei hij. En meer regen! Nou, bof ik even....
Ik denk dat ik het laatste stuk tot Santiago maar met de trein ga doen. Niet stoer, maar wel een stuk comfortabeler. Ik ben het zat! Hoewel het weer vanmiddag toch wel weer opgeknapt is. Had ik toch maar door moeten fietsen?

De zondag doet haar naam eer aan. Toen ik opstond zag ik het al, nauwelijks een wolkje aan de lucht en de hele dag zon! Wat ziet de wereld er dan anders uit. Dus toch maar geen trein. Sjan en Ard die ik gisteren even op de Skype sprak vonden ook dat ik dat niet moest doen. Zo vlak voor het einde opgeven....tja..
Ik kan weer genieten van de prachtige herfstkleuren in het mooie Galicië waar ik momenteel doorheen fiets. Ik heb zo'n 85 km gemaakt vandaag. Ik slaap nu in een klooster. Een hele bijzondere omgeving. Ik ben naar de vespers geweest vanavond (er is hier toch niks anders te doen) en toen ik door de tuin en in het klooster achter een monnik liep die me naar de ruimte bracht was ik wel onder de indruk van het oude klooster en de tuin. Het deed me denken aan het boek: "de naam van de roos", wat ik jaren geleden gelezen heb. Een bijna mysterieuze sfeer.
Ik vond de slaapzaal, waar ik ook weer in mijn eentje lag, minder. Koud, muf en vochtig. Wonder boven wonder heb ik toch goed geslapen.
Morgen hoop ik in Santiago aan te komen. Dat is nog zo'n 95 km met flink wat klimmen. Ach, lukt het niet dan doe ik er nog een dagje langer over. Misschien doe ik dat wel, kom ik ook niet helemaal afgepeigerd in Santiago aan.

Nou, ik ben dus in Santiago. Vanmorgen had ik bedacht dat ik het toch liever in twee dagen wilde doen. 95 km met veel klimmen leek me wel veel voor een dag. Maar het hotel wat ik op zo'n 50 km op het oog had was dicht ivm vakantie.
Ja, dan heb ik er niks aan!!
Doorgefietst in de hoop dat ik onderweg nog iets tegen zou komen.
Helaas, er bleek op de hele route geen hotel meer te zijn.
Om klokslag half 6, na bijna 100 km, stond ik voor de kathedraal, doodmoe, zo moe dat ik er bibberig van was en bijna moest huilen. Maar wel tevreden!
Een stel uit Nieuw Zeeland waar ik een leuk gesprekje mee had verwees me naar een hotelletje in de buurt. Prima, schoon, rustig, het bevalt me hier wel.

Ik heb nog een aantal dagen stuk te slaan hier. Ik heb voor zondag een vlucht geboekt vanaf Porto. Waarschijnlijk ga ik daar een dag of twee eerder heen, schijnt een leuke stad te zijn. De fiets gaat met Soetens mee terug, inclusief de bagage.
Ik verheug me er ook weer erg op om thuis te zijn. Ik heb een hoofd vol indrukken van drie maanden en daar moet weer wat orde en rust inkomen.
Yvonne

  • 03 November 2015 - 18:25

    Erica:

    fijn dat je er bent, dat je het gehaald hebt en ook weer naar huis komt.
    Tot thuis en alvast welkom thuis
    Groet Erica en Rini

  • 03 November 2015 - 18:27

    Marjan:

    Wauw! Yvonne, dat heb je maar mooi gedaan!,wat kun je trots zijn op jezelf!
    Ik heb je met ontzettend veel plezier gevolgd, een heel goede thuisreis en succes met afkicken! Zet vast in je agenda, 15,16 en 17 januari wintertrektocht in Groningen :-)!


  • 03 November 2015 - 19:57

    Ilse:

    Drie maanden! Wat een tijd zeg! Ik heb deze keer niet alles van je gelezen, maar had wel door dat het veel langer duurde. De herfst is in volle gang, inderdaad. Tijd om je weer terug te trekken en tot rust te komen. Goed getimed!

  • 03 November 2015 - 20:51

    Loes:

    Geweldig Yvonne!! Wederom een dikke chapeau voor je enorme doorzettingsvermogen!!! Ik heb niet alles kunnen lezen door mijn momenteel drukke leven,maar wat ik heb gelezen was weer van het niveau wat we gewend waren van je.
    Kan me ook voorstellen dat je nu weer lekker naar huis wilt.
    Geniet van de laatste mooie dagen daar.
    xxloes

  • 03 November 2015 - 21:19

    Maria Geurts:

    Ha die Yvonne,

    Ik wens je een behouden terugreis en kei knap dat je het hebt volbracht.
    Een echte doorzetter en de laatste loodjes wegen dus echt het zwaarst.
    In Nederland is het prachtig weer, hoop voor jou dat dat ook zo is als je terug bent.
    Tot snel ziens en Nederland is niet veranderd maar jij wel,want je bent een ervaring rijker.

    Groetjes,

    Maria

  • 03 November 2015 - 21:56

    Karin Maas:

    Yvonne, je bent een kanjer. Krachtig hoor. Bedankt voor de mooie reisverslagen. Vorige week Gerry uitgezwaaid, die ga ik nu volgen op haar avonturen. Groetjes

  • 03 November 2015 - 21:58

    Jolanda :

    Compliment, Yvonne, je hebt het weer gehaald. Goed van je hoor!
    Kan me wel voorstellen dat er met die regen en die saaie asfaltwegen even helemaal niks meer aan was. Maar je bent er toch weer gekomen. Knap hoor. Dus zondag kom je thuis? Gezellig hoor, want ik mis je.

    Groetjes en tot gauw.

  • 03 November 2015 - 22:33

    Kwatta:

    Ha Yvonne,

    bijna weer in den Bosch. Heb niet alles gelezen, maar een kanjer ben je wel hoor.
    Lekker nagenieten van alles.
    lieve groetjes uit Curacao

  • 03 November 2015 - 23:30

    Marietje:

    Goede thuisreis

  • 03 November 2015 - 23:39

    Anjastef:

    Hé Lutgerink. Verrekte knap hoor !! Wat 'n tegenzin en afzien. Dit is écht Lijden !! Het lijkt me verschrikkelijk zó te moeten fietsen.
    Anderzijds lijkt me dan ook weer het mooie van zo'n tocht, - letterlijk én figuurlijk, hoogte- en diepte punten - en alle emoties komen aan de beurt. Wat een verhalen en indrukken.
    Alleen al het verhaal van het klooster dat je achter die monnik aan loopt ( " in the name of the rose " ), -
    door zo'n spoky tuin van het klooster: wie maakt er nu zoiets mee. [ JIJ !!!]
    En alle andere ervaringen en ontmoetingen: geweldig om te lezen ! [ en helemáál om dat zelf mee te maken ?!? ]
    En dan dadelijk - na de thuisreis - weer de rust in je eigen huis !
    We zien elkaar !
    Houdoe wâr . . .

  • 03 November 2015 - 23:56

    José:

    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Je mag er trots op zijn; dat ben ik ook, op zo'n vriendin. Ik vertel het aan iedereen die het horen wil.
    Geniet nog van de laatste dagen en en een goede reis naar huis.

    Dikke knuffel.
    José

  • 04 November 2015 - 00:09

    Anja:

    Vind het al geweldig dat je in Santiago bent aangekomen. Helemaal nu ik lees dat het laatste stuk echt buffelen was. En het seizoen ook daar al zo ten einde loopt, voor de gezelligheid die je moet missen. Maar wel mooi dat je op je reis af en toe mensen - bekend en nieuw - had die een stuk met je meefietsten. Geeft je echt vleugels. Wat een indrukken zal je meenemen naar huis. Hopelijk zien we elkaar weer op een Wereldfietser of Fiets Mee! tochtje.
    Groetjes Anja

  • 04 November 2015 - 00:48

    René:

    Wat een finale! Van harte proficiat, we zijn bijzonder onder de indruk, alsof de eerste keer al niet een prestatie was. Chapeau!! Als iemand weet war afzien ben jij het wel.
    Groetjes en goede reis terug, Marly en René

  • 04 November 2015 - 01:44

    Gerry:

    En weer een credencial??

  • 04 November 2015 - 08:41

    Josie:

    Echt dapper, zo tot het eind doorbuffelen, maar idd goed dat je het laatste stukje toch door bent gefietst, ik doe het je niet na.
    Nou we drinken een wijntje als je weer terug bent, geniet nog van je laatste dagen daar.
    groetjes,
    Josie.

  • 04 November 2015 - 09:19

    Jack:

    Hoi Yvonne

    Geweldig dat je alles gefietst hebt! Ik wil die gespierde kuiten van jou wel eens zien hi hi.
    Ik wens je nog fijne en rustige dagen toe in de Spaanse steden en een behouden vlucht
    naar huis .

    Wie weet zie ik je zondag hier ergens in "Het Zand" rondstruinen...

    Groet, Jack

  • 04 November 2015 - 09:49

    Anneke En Henk:

    Yvonne

    BRAVO, geweldig het is fantastisch te lezen dat je er bent.
    We hebben de afgelopen zondag Annie memory nog over je gesproken.
    Prima te horen dat je goed bent aangekomen, in Santiago, en dat je fiets terug gaat zoals je het zelf graag wilt.
    Geniet van je laatste dagen daar, we wensen je een voorspoedige thuis reis.

    Bedankt voor je mooie verhalen.

    Liefs en groet Anneke en Henk

  • 04 November 2015 - 20:21

    Brigitte Baekers:

    Hoi knappe Yvonne,

    Geweldig gefeliciteerd met je behaalde fantastische Doel! Helemaal op de fiets, wat bijzonder knap.... Chapeau!!!!

    Yvonne....Nellie en ik zijn aan t genieten hier in Zuid-Afrika, Baie Lekker!!

    Geniet van je Spaanse staartje"......en een behouden thuisreis!

    Veel plezier met weer thuiskomen!

    Gegroet Brigitte en Nellie!!!

  • 04 November 2015 - 23:00

    Rian:

    Beste Yvonne, knap dat je je doel weer bereikt hebt. Wederom een grote prestatie die getuigd van doorzettingsvermogen. Trots! Ik heb genoten van je belevenissen, tot gauw.

  • 05 November 2015 - 14:47

    Jos Kievit:

    Ha Yvonne, je bent weer lekker thuis in je eigen nest.
    Ik zou graag van je willen weten hoedat werkt, die onderkomens en zo.
    Door jouw verhalen en die van Cilia heb ik zin om weer eens naar het aloude Spanje te gaan.
    Hier alles okee, ik fietst nog twee weken voort,
    Groet vanuit Cali, Colombia,
    Jos

  • 06 November 2015 - 22:41

    Henk De Leeuw:

    Hoi Yvonne

    Allereerst gefeliciteerd met je geweldige prestatie.
    TOP HOOR!
    Wat heb je een afstand afgelegd zeg!
    Hoor graag je verhalen bij een van de volgende fietsweekenden.
    3 maanden het lijkt erg lang maar als je er mee bezig bent vlieg de tijd.
    Of heb je het anders ervaren?
    Nog een paar daagjes genieten in Spanje en dan weer terug naar Den Bosch en wat neem je dan..................een ?
    Wat als ik het goed zag ben je goed afgetraind dus je mag wel even bij De Groot langs gaan! Hi Hi Hi
    Nou goede reis terug gewenst.
    En uh o ja hier is het weer HOU-DOE wa!
    Groetjes,

    Henk

  • 09 November 2015 - 22:44

    Wouter En Ineke:

    Hey Yvonne,

    Fantastisch! Wat een geweldige prestatie heb jij geleverd zeg!! Gefeliciteerd met het behalen van je doel en petje af voor je enorme doorzettingsvermogen!! Je bent echt een KANJER!
    We hebben weer enorm genoten van je prachtige reisverhalen waarin je zoveel ervaringen, ups, downs en bijzondere ontmoetingen beschrijft...
    Hééeeerlijk om te lezen! We gaan je stukjes missen hoor!

    Groetjes en tot ziens bij een van de activiteiten van de wereldfietsers,
    Wouter en Ineke







  • 14 November 2015 - 22:44

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Wat goed dat je het hebt gehaald. Wel heel stoer.Lekker nog even nagenieten. Ik ben benieuwd naar je verhalen.


    groetjes Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 62316

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: