Derde deel van de reis! De Zilverroute - Reisverslag uit Plasencia, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu Derde deel van de reis! De Zilverroute - Reisverslag uit Plasencia, Spanje van yvonne - WaarBenJij.nu

Derde deel van de reis! De Zilverroute

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

22 Oktober 2015 | Spanje, Plasencia

Derde deel van de reis! De Zilverroute.

Cordoba-Lora del Rio-Santiponce(Sevilla)-Almadén-Monastiria-Zafra-Merida-Casar de Cacéres-Plasencia

gaan

ons moet gaan
die heeltyd ons
moet gaan
teenwinde hou
ons trug
maar gaan
is wat
ons moet
gaan weer
en weer
mettertyd gaan
ons moet

ronelda s. kamfer (zuid-afrika)

Nou, ik heb dus de beslissing genomen om de Zilverroute naar Santiago de Compostela te doen. Om wat onduidelijke redenen....Het was mijn oorspronkelijke plan en nu heb ik ook een beetje het gevoel dat ik op weg naar huis ben. Met het boekje van Bert Sitters, wat overigens al een jaar of 13 oud is, en de track op mijn GPS moet het wel lukken.
Cordoba was mooi maar ik vind het wat opgepoetst! Alsof alles voor de toeristen gemaakt is. Sevilla vind ik dan veel mooier en oorspronkelijker. Hoewel dat ook behoorlijk toeristisch is. Maar daar vind je nog gedeeltes die echt voor de Spanjaarden zijn. Sjan en Ard zijn er nog een paar dagen gebleven. Ik geef ze groot gelijk, echt een stad om langer te blijven.
Maar ja, ik moest weer zo nodig verder dus met moeite heb ik afscheid van ze genomen. Ik heb nog een kilometertje of twee zitten snotteren op de fiets en toen heb ik mezelf maar weer bij elkaar geraapt.
Ik kwam nog drie vrolijke fietsende Belgen tegen waar ik nog een leuk gesprek mee had. Ook zij vonden het stuk van Girona naar Cuenca erg zwaar dus het lag niet aan ons!
Toen ik vertrok die dag was het redelijk weer. Toen ik eenmaal in de plaats kwam waar ik gepland had te blijven kwam het water met bakken uit de lucht! Ik heb het eerste hotelletje genomen wat ik tegen kwam!
Toen ik 's morgens opstond ben ik tussen twee buien door begonnen met fietsen. En het is de hele dag bar slecht geweest. Maar dat was nog niet het ergste, mijn remmen deden het niet meer op een gegeven moment. Wat bleek, er zaten hele verkeerde remblokjes op! Het rubber was compleet weggesmolten! Wat heb ik lopen vloeken op die man die ze verwisseld heeft. Het was een hele aardige jongen maar zo zie je maar weer hoe je jezelf kan laten bedotten.
De kon alleen de hellingen nog maar fietsen, de afdalingen moest ik lopen. En dan door de regen. Erica had me het advies gegeven om maar gewoon mee naar huis te komen.....het is wel even door mijn hoofd gegaan op dat moment, dat dat toch beter was geweest.
Wat was ik blij dat ik in Monastirio een mooie refugio vond. Heerlijk bed, leuke mensen, ik kwam helemaal bij! De volgende morgen naar de fietsenmaker. Ik heb het idee dat hij het wel goed gedaan heeft. Maar bij een eventuele volgende reis zorg ik er voor dat ik zelf goede remblokjes bij me heb en dat ik ze zelf kan verwisselen. Erica had me het advies gegeven om maar gewoon mee naar huis te komen.....het is wel even door mijn hoofd gegaan dat dat toch beter was geweest
Gelukkig knapte het weer wat op. Ik was die dag vrij vroeg in Zafra en de regen die 's middags viel liep ik dus mis. Geen probleem hoor!
Daar ontmoette ik Antonio, een Spanjaard die ook op de fiets is. Hij werd bestolen in de refugio van zijn telefoon, geld en identiteitsbewijs. We stonden er bijna met de neus bovenop, maar niks in de gaten. Sneu hoor!
Gisteren ontmoette ik hem weer in Merida. Samen met een Tsjechische zijn we gaan eten in de stad. Heerlijke tapas, heerlijk weer, lekker buiten! Ik had het weer helmaal naar mijn zin.
Vandaag ben ik met hem verder gefietst. Lastige communicatie, hij spreekt geen woord Engels en ik maar heel weinig Spaans. Vermoeiend, maar hij is reuze aardig. Een beetje bang, dat wel. Hij is zo geschrokken van die beroving dat hij bang is dat de fiets onder zijn kont wordt weggehaald. Terwijl ik altijd maar denk dat het wel los zal lopen en dat de meeste mensen toch altijd het beste met je voor hebben.
Hij heeft er overigens wel een avontuurlijke tocht van gemaakt. Dwars door de Extramadura, eigenlijk de route voor de wandelaars. Maar wel spannend!
Niet voor een hele dag want het schiet niet op. Was blij dat we weer op het asfalt zaten.
Trouwens, dit is wel een reis waarop ik voortdurend bekenden tegen kom.
In Cordoba kwam ik iemand tegen die ik ken uit Den Bosch. Ook raar hoor.
Tussen Cordoba en Sevilla kwamen we een vrouw tegen die de tegenovergestelde richting uit ging en ik dacht stellig haar te kennen van de Wereldfietser. Ik heb nog keihard geroepen maar ik kom niet boven het verkeer uit. Spijt dat ik haar niet achterna gefietst ben maar volgens Ard was dat nooit gelukt want ze had een flink tempo. Jammer, helemaal zeker weet ik het dus niet maar ik kom er nog wel achter.
O ja, ik heb dus in de krant gestaan in Cuenca. Het meeste is gelogen, als je het zo leest lijkt het of ik heel goed Spaans spreek. Dat is niet zo, dus die man heeft er zijn eigen verhaal van gemaakt. Wel een leuke foto, kijk zelf maar eens......

http://www.latribunadecuenca.es/noticia/Z22180D17-E0EB-5612-A0A5D401FE92D1E7/20151003/yvonne/lutgerink/seguire/bici/cuerpo/aguante

Zo, dat was het weer voor deze keer. Ik hou jullie nog op de hoogte van de laatste weken.
Yvonne






  • 22 Oktober 2015 - 22:22

    Dory Abrahamse:

    Wauw, je bent stoer bezig Yvonne

  • 22 Oktober 2015 - 22:32

    Maria:

    Klein maar dapper die Yvonne!
    En die foto met die druiven: er staat wel bewijsmateriaal op de gevoelige plaat...;o)
    De bajes daar is vast niet zo "comfy" als bij ons.
    By the way, waren ze wel lekker?
    Ik hoop dat je ook dáár van genoten hebt!
    xxxxxxxxxMaria

  • 23 Oktober 2015 - 06:57

    Marjan:

    Wat een avontuur weer zeg! En wat balen van de remblokjes...naar beneden lopen..hoe erg moet dat geweest zijn.
    Zou je Cilia hebben gezien? Die fietst daar momenteel ook rond.
    Morgen begint bij ons de huttentrektocht en het belooft goed weer te worden! 52 aanmeldingen! Volgende keer jij er ook weer bij?
    Geniet nog heerlijk, Yvonne zoals ik weer van jou verhalen geniet,

  • 23 Oktober 2015 - 10:00

    Anneke En Henk:

    Hoi Yvonne,

    Hoe bestaat het na zoveel fiets kilometers er achter te komen dat je beter zelf je remblokje mee kan nemen en vervangen, gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen zover.
    Het is weer een mooi verslag met een goede krant, en daarin een nog beter foto.
    We zullen volgende week extra aan je denken, bij onze reünie, en plannen je volgend jaar weer gewoon in.

    Liefs en groet Anneke en Henk

  • 23 Oktober 2015 - 10:15

    Marietje:

    Nog veel fiets plezier en hopelijk zijn de remmen nu goed.

  • 23 Oktober 2015 - 10:44

    Josie:

    Wat een mooi avontuur! Veel plezier in de laatste weken. Stoere buuf!

  • 23 Oktober 2015 - 12:57

    Karin :

    Yvonne, helemaal wat ik van je verwacht had..........gewoon doorfietsen. Heerlijk en geniet er van.

  • 23 Oktober 2015 - 16:35

    Jeanne Voets:

    Hoi Yvonne,
    Had niet verwacht dat je terug zou fietsen naar Santiago, knap hoor na al zoveel fietsuren in je benen te hebben.
    Wat een gedoe met die remblokjes zo zie je maar weer zelf meenemen. Wel leuk dat je nu in Zafra bent geweest, met spinnig zijn wij er samen virtueel geweest. Leuk he zo'n spaanse man die dan met je meefiets om vervolgens nog bekende tegen te komen, grappig. Nu ga je de laatste weken en ik hoop voor je op goed weer. Zet hem op je kunt het.

  • 23 Oktober 2015 - 18:05

    Rian:

    Hoi Yvonne, bekende Nederlander !! Wat een leuke foto zo in de krant. Echter blijven fietsen tot je er bij neervalt lijkt me niet zo'n geweldige optie! Blijf maar lekker lang op je zadel zitten en zwaai de pedalen rond, dat lukt jou zeker. Wat vindt ik het heerlijk om weer een stukje mee te mogen beleven van jou reisbelevenissen. Heb nog veel plezier dit laatste stuk met hopelijk lekker fietsweer!

  • 23 Oktober 2015 - 22:09

    Anja:

    Geweldig Yvonne, dat je de tour nog afmaakt naar Santiago. Mooi stukje in de krant ook, zij maar denken dat je in Sevilla zou terugvliegen! Wij gaan morgen naar Steenwijk, voor de Huttentocht. Gelukkig is het nu aardig weer. Veel plezier nog het laatste stuk.

  • 25 Oktober 2015 - 11:32

    Änjastef:

    Niks zó belangrijk als goeie remmen, - in het leven !!
    "Op tijd de rem er op ! "
    Alwéér een mooi verhaal !
    Wat een hartstocht om te fietsen . . . . .
    Engelense Groet !

  • 25 Oktober 2015 - 11:41

    Jack:

    Olah Yvonne.

    Wat een eng verhaal van die gesmolten remblokjes. Je zou je zo te pletter hebben gereden als je het niet op tijd ontdekt had. Kom maar gauw naar huis. In het Zand noord is de wereld plat hihi.
    Ook leuk dat je in een Spaanse krant terecht gekomen bent!
    Nou geniet ze nog........

    X Jack

  • 27 Oktober 2015 - 09:43

    Ard:

    Hoi Ivonne,
    Leuk om het derde deel te ontvangen en te lezen. Er zat wel een hele tijd tussen het tweede en het derde deel zodat ik nog gedacht heb: zou ze nog op de fiets zitten of heeft ze de fiets halverwege Sevilla aan een bananenboom gehangen of wat voor soort bomen heb je daar. Maar gelukkig je blijkt nog nog op de fiets te zitten. Heb je wel nog Sevilla weten te bereiken? In ieder geval heb je Quenca wel gehaald zo te lezen. Leuk stukje hoor in die krant. Kwam je die journalist toevallig tegen of was je naar de redactie gestapt? Hoe het ook zij je bent voor mij een echte KANJER.
    Nu op naar Santiago.
    Hou vol
    Ard

  • 27 Oktober 2015 - 21:24

    Marnie:

    Geweldig Yvonne,

    ik zou die route zeker ook eens graag doen, met de fiets of te voet. heel benieuwd hoe het je bevalt.

    Stoere vrouw ben je. Een echte doorzetter op de fiets! En, zo lees ik, beroemd in Cuenca! Wat ontzettend leuk zo'n artikel!

    hartelijke groet en voor strakkies, weer wel thuis! Tot ziens bij de verkade
    groet MArnie

  • 28 Oktober 2015 - 18:01

    Henk De Leeuw:

    Hallo Yvonne

    Wat doe je het goed zeg!
    En nu weer op naar Santiago.
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen.
    Ja dan baal je als je remblokjes het niet meer doen.
    In de bergen het belangrijkste onderdeel van je fiets.
    Goed idee van je om in het vervolg paar extra mee te nemen.
    Dat is het gewicht ook niet.
    Heel veel succes gewenst.
    O by de wai :
    wij hebben de Huttentocht gehad.
    Was erg mooi 54 deelnemers.
    Met ook veel nieuwe gezichten.
    Groetjes,
    En pas goed op jezelf.

    henk

  • 31 Oktober 2015 - 00:17

    Paul :

    Hey Yvonne,
    mooie foto, beroemd nu in Spanje, haha
    Nog heel veel fietsplezier en alvast goede reis, richting huis .....

  • 02 November 2015 - 19:30

    Sjan En Ard:

    Ha Yvonne,

    Yes, ....jij bent in Santiago!!!!!!

  • 02 November 2015 - 19:32

    Ard En Sjan:

    Het is weer gelukt!!
    GEFELICITEERD!!!

  • 02 November 2015 - 20:22

    Jolanda:

    Yvonne, wat ben je toch een kanjer!
    Wat een toestand met die remblokjes zeg. Goed van je dat je dan niet in paniek raakt.
    Dat artikel in die Spaanse krant is erg leuk hoor, maakt toch niks uit als het niet voor honderd procent klopt joh.
    Laat je ons nog weten wanneer je terugkomt? Voor een eventueel welkomstcomitee ;)) ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 62220

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: