Regen en zonneschijn. - Reisverslag uit Lamastre, Frankrijk van yvonne - WaarBenJij.nu Regen en zonneschijn. - Reisverslag uit Lamastre, Frankrijk van yvonne - WaarBenJij.nu

Regen en zonneschijn.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg yvonne

29 Augustus 2015 | Frankrijk, Lamastre

Beaune-Cluny-Fleurie-Truvoux-Chavannay-Roche sur Glun-Lamstre

Zo mooi als het weer was toen ik het vorige verslag schreef, zo slecht was het de volgende dag. Eerst leek het mooi te zijn maar op het moment dat ik klaar was om te vertrekken vanuit Beaune begon het te betrekken. En uiteindelijk te regenen.
Eerst dacht ik nog: "komt wel goed, een buitje" en probeerde me moed in te zingen (I'm singing in the rain.....) maar het werd steeds erger. Uiteindelijk de hele dag- nou ja, op een uurtje na waarin ik al weer hoop kreeg dat ik toch de tent op zou kunnen zetten-in de plenzende regen gefietst. Heel vervelend, en dat terwijl de omgeving zo prachtig was. Maar ik kon er nauwelijks nog van genieten.
Drijfnat kwam ik aan in Cluny, doel bereikt, dat wel en heb meteen het eerste hotel geboekt. Rib uit mijn lijf maar de tent opzetten met dit weer is gekkenwerk.
Ik heb maar gewoon genoten van het hotel ook was het niks bijzonders.
De volgende dag begon weer met regen. Jeetje, gaat het nog beter worden? Moest ik ook nog zo'n akelige tunnel door. Benjaminse, die dus de reisgids heeft geschreven heeft het over "een grappige verlichte tunnel". Ik zie er het grappige niet van in! Ik vind het gewoon een eng ding. Ik heb het al niet op tunnels, ik vind ze altijd iets lugubers hebben. Die in Den Bosch onder het station door gaat nog net, maar veel langer moeten ze niet zijn! En dan zo'n tunnel waarvan je het einde niet ziet en waar water van de muren afdruipt, waar het koud is en waar ook nog mogelijk vleermuizen huisvesten. Grappig? Hoezo?
Ik ben er in een vaartje doorheen gefietst, mijn ogen star op het wegdek en mijn schouders opgetrokken. Blij dat ik aan het einde was. Daar trof ik een man die met zijn kleinzoon van acht jaar een paar dagen aan het fietsen was. Die kleine trapte zo'n 50 kilometer per dag weg! Volgens mij vond hij de tunnel wel leuk, en de regen leek hem ook niet te deren, hij stond te trappelen om door te fietsen.
Een Wereldfietser in de dop!

Gelukkig, het werd weer droog en na een nieuwe bui van ongeveer 10 vette druppels bleef het voorgoed droog.
Op het eind van de dag zat ik weer bij mijn tentje in een voorzichtig zonnetje.
Toen zat ik ook meteen in de Beaujolais. Prachtig om doorheen te fietsen. Golvend landschap, eindeloze wijngaarden, wat matige klimmetjes en fantastische vergezichten.
Daarna werd het weer alleen maar beter. Wel wat dagen veel wind gehad. Zo erg zelfs dat ik op een brug maar ben gaan lopen. Ik was bang dat ik met fiets en al de Rhône in zou waaien. Ik zag de krantenkoppen al voor me...

En al die druiven! Heerlijk. Ze hangen hier gewoon voor het grijpen. Vooral de blauwe druiven zijn heerlijk. Klein, sappig en heerlijk zoet. Als het warm is en je hebt dorst is dat zo lekker! En dan niet voorzichtig de druiven van het trosje afhalen maar gewoon je tanden in zo'n tros zetten zodat het sap langs je kin druipt! Wat een luxe! Ik kan het dus af en toe niet laten om maar weer eens trosje te pikken. Mag niet, ik weet het. En ik doe het ook met enige schroom want ik verwacht ieder moment een boze wijnboer te zien verschijnen die mij ongenadig op mijn vingers tikt. Tot nu toe heb ik geluk en ach....zouden ze er nu een flesje wijn minder door kunnen maken? Ja ja...ik weet het, als iedereen zo denkt...
De campings zijn behoorlijk prijzig hier en nog niet eens mooi. Vaak zijn het van die prutparadijzen...uhhh, pret bedoel ik, met luidruchtige zwembaden, veel caravans, snackbar en met wat pech ook nog Karaoke! Erger kan je het niet bedenken.
Ik ben dan ook een paar keer flink omgereden om toch maar op een wat rustiger camping uit te komen. Een keer moest ik er zo voor klimmen op het eind van de dag dat ik er al bijna spijt van had. Wel een mooi plekje uiteindelijk maar de echte beloning kwam de volgende ochtend toen ik zoevend weer naar beneden kwam met uitzicht op de majestueuze Rhône.
Ik ben uiteindelijk via Lyon gefietst, was niet de mooiste route.
Hoewel Lyon, wat ik ervan heb gezien een hele mooie stad is. Maar wel erg druk. Eenmaal buiten Lyon bleef het ook nog druk. Er gaat een route om Lyon heen maar die had ik niet op de GPS staan. Ik was al eenmaal onderweg en toen ben ik maar door gefietst.
Overigens in Lyon nog even bij een fietsenmaker langs geweest. Ketting laten spannen, remmen bijgesteld en wat lucht in de banden. Ik zou dat allemaal zelf moeten doen maar ja, ik wil de fietsenmakers niet brodeloos maken.

Ik zit nu vlak bij Lamastre. In een soort B&B bij Wil en Victor. Dat zijn kennissen van Henny, zij gaat hier vaker heen met haar zus. Leuk om nu eens te zien hoe het hier is. Prachtige plek, lekker ongedwongen. Groot stuk land erbij, een hond, een kat, drie paarden en een ezel die hier zo'n beetje vrij rondlopen.Ik heb maar weer een rustdagje ingelast. Vanmiddag met Wil een tochtje gemaakt naar de watervallen.
Morgen heb ik twee flinke klimmen op het programma. Of eigenlijk maar één echte col. De Col de Mézilhac. Gaat tot 1119 meter, beginnend bij zo'n 500 meter.
Wish me luck, ik ben niet zo'n geweldige klimmer maar het hoort er nu eenmaal bij. En eenmaal boven geeft dat ook wel weer een kick.


O ja, nog even dit. Mensen die graag een smiley plaatsen, altijd leuk, een gulle lach. Maar misschien is het jullie opgevallen dat je verhaal dan niet helemaal op mijn blog komt. Meteen na de smiley wordt het verhaal afgebroken. Het gebeurde bij Corrie en Hans en Ed en Liesbeth.
Jammer, maar niet getreurd, ik krijg de berichtjes ook in mijn mailbox dus ik lees het verhaal toch wel.
En Stef: nee het is geen zuinigheid wb dat stoeltje met twee pootjes, sterker nog, dat ding was best duur. Wel besparing van ruimte, Erica had het al door. En geloof me, het ding zit echt heerlijk.
Jeanne, doe de spinning mannen van de dinsdag maar de groeten van me!
Corrie, veel plezier met je vriendinnenvakantie. Die borrel bewaren we wel voor een keer in Den Bosch.
Foto's plaatsen gaat niet, of ik zou een hele hoop foto's moeten verwijderen van mijn vorige reizen. Ik heb geprobeerd om ze op Picasa te zetten maar ook dat lukt niet. Ik snap het niet, heb dit in het verleden wel gedaan. Nou ik zal nog eens wat knutselen, misschien gaat het nog goed komen.
Ik zet wel wat foto's op Facebook.
Yvonne

  • 29 Augustus 2015 - 22:47

    Gerry:

    Succes met je klim morgen. Gaat zeker lukken en na Mezillac heerlijk naar beneden!

  • 29 Augustus 2015 - 23:47

    Hans En Ed :

    Lieve Yvonne,
    Wat ben jij dapper dat je maar doorgaat.
    Regen is niet echt fijn.
    Wij wensen je wat meer zon toe en bij de
    klim droog en bewolking. Xxxhexxx

  • 30 Augustus 2015 - 07:42

    Francis:

    Hallo Yvonne
    het gebied waar je doorheen fietst is het enige gebied in Frankrijk waar ik vaak ben geweest. Vroeger in mijn wat reislustiger leven . ben vaak in Cluny geweest en ook van de druiven gesnoept.

    het is heerlijk om je verslagen te lezen.Ga zo door...
    Hier in den Bosch hebben we de heerlijke kermis, vandaag de laatste dag.

    het ga je goed..
    Francis


  • 30 Augustus 2015 - 11:10

    Mieke Swaans:

    Ha buurvrouw Yvonne,
    wat leuk om al jouw belevenissen te lezen.
    Voor hier zouden we dezelfde titel aan kunnen houden. Hier is het ook een afwisseling van heel mooie zonnige dagen, en grijze natte dagen.
    Vanmorgen hier flink geonweerd, en nu weer stralende zon. Het wordt 28 graden...
    Fiets en geniet ze, en ik kijk weer uit naar je volgende verslag.

    groet, Mieke

  • 30 Augustus 2015 - 11:40

    Jolanda :

    Ha Yvonne,
    Balen zeg, die regen! Gelukkig dat het weer uiteindelijk is omgeslagen. Dan ziet de wereld er toch meteen heel anders uit. Goed van je hoor, dat je je niet uit het veld laat slaan als het even tegen zit. Maar wat een geweldig gevoel van vrijheid zul je iedere dag hebben als je wakker wordt en weer op de fiets mag stappen. Je weet: ik ben geen fietser, maar wat lijkt het me heerlijk om die vrijheid elke dag weer te ervaren!
    Heel veel succes met de colletjes en geniet ze!

  • 30 Augustus 2015 - 11:46

    Jan Willem:

    zonder dieptepunten geen hoogtepunten.
    En met regen geniet je vast en zeker meer van de zon.
    Leuk je verhaal te lezen. Jw

  • 30 Augustus 2015 - 11:50

    Marietje:

    Hoi Ivonne, succes met klimmen ben niet zo'n klimmer al helemaal geen daler hopelijk houd je het voorlopig droog.

  • 30 Augustus 2015 - 12:06

    Karin En Marij:

    Ha Yvonne, die tunnel roept heerlijke herinneringen op. Afgelopen zomer fietsten wij er doorheen. Toen was het bloedheet, tegen de veertig graden. Wij hebben heeeeeel langzaam gefietst en goed afgekoeld.
    Wij hebben het nu ook lekker fris, want zijn aan het hiken in Zweeds Lapland. Starten morgen met een flinke tocht. Temperatuur is zo rond de tien graden. Havermout en pasta. Water uit de bergstromen en meertjes.
    Yvonne, tot ziens weer en een toost op het goede leven. Groet, Karin en Marij

  • 30 Augustus 2015 - 13:25

    Maria:

    Ha die Yvonne,

    Geniet van je vrijheid en van elke dag een andere plek.
    Succes met de col, gaat je zeker lukken.
    Leuk al die reisverhalen. Veel plezier en zon toegewenst.

  • 30 Augustus 2015 - 13:40

    AnjaStef:

    Hallo Yvonne. Wéér hebben we met plezier je verslag gelezen. Ik heb wel zo m'n twijfels gekregen over de hoeveelheid water/slecht weer die je onderweg over je heen krijgt. Je schrijft: " na een nieuwe bui van ongeveer tien vette druppels . . . ' . Ja - hé pfff Yvonne, - wáár hebben we het over. Als wij al jouw slecht weer verhalen in dít licht bekijken . . . . . . (haha-grapje).
    wij vinden het héél knap wat je doet. Zelf heb ik met 'n paar vrienden afgelopen dagen(2) een fietstocht gemaakt naar de Acht Zaligheden. pl/min 85 km. per dag. En zadelpijn en moe !! Na zo'n ervaring groeit mijn bewondering voor jouw prestaties nog méér !!
    Wij wensen jou - in alle opzichten - goede fiets ervaringen. Bon Voyage.
    P.S. van het 2 potige stoeltje wist ik wél, - eerlijk gezegd, - al lijkt het me niet makkelijk. Terwijl jij juist zegt dat 't heerlijk zit !

  • 30 Augustus 2015 - 15:19

    Marjan:

    Ha Yvonne, je verhaal weer met plezier gelezen, nee geen leedvermaak, ik begrijp dat een hele dag regen niet fijn is!
    Wij hebben afgelopen weekend het nazomerweekend gehad in Zeewolde dit keer, het was een zeer geslaagd weekend, gezellig, prima locatie en goede sfeer! Met prachtig weer to vannacht, toen begon het te regenen tot vanochtend ik dacht uur of 9:30.
    Was fijn om weer velen te zien en nieuwe mensen te ontmoeten.
    Jij fijne voortzetting!

  • 30 Augustus 2015 - 17:40

    Brigitte En Max:

    Bonjour chere Yvonne,
    Och wat zit ik toch te genieten van jouw mooie schrijverij over je avonturen....
    Vorige week heb ik niet gereageerd....t vliegt ook allemaal voorbij.
    Ik bewonder je doorzetting onder alle weersomstandigheden, maar je hebt ook een geweldig doel voor ogen.
    Plus het genot op alle vlakken tijdens je reis.
    Fijn dat je met zo weinig materiaal zo gelukkig kunt zijn, je hebt mooie ontmoetingen en je geniet dubbelop van de maaltijden versierd met de druiven uit de Beaujolais....
    Profites - en.
    Mijn aardige buurman ( tijdelijke) Felipe is aangekomen, hij is dolblij met jouw huisje.
    Veel genot Yvonne.
    By THE way....er is e brief v het ABP....moet dat geopend...??? Neem aan dat het e overzicht is o.i.d.
    Salut Brigitte en Max

  • 30 Augustus 2015 - 19:12

    Dorothee Lutgerink:

    bofkont! Wij waren ook een keer in Lamastre. Toen waren er nog roestige treinwagons met gaten op het station. Dat is nou allemaal opgeruimd en opgeleukt. Tussen Tournon en Lamastre is de scheiding tussen boter en olijfolie.
    Groeten en veel plezier daar.
    Dorothee

  • 30 Augustus 2015 - 19:42

    Henk De Leeuw:

    Hallo Yvonne

    Net thuis van het leuke najaarsweekend lees ik je mooie belevenissen.
    Erg mooi verhaal wederom,ja regen is niet leuk maar hoort er nu eenmaal bij.
    Zoals je zegt klimmen is pittig maar als ik dit schrijf heb je hem al weer achter je liggen.
    Geniet ook even van het moment als je boven bent.
    En geniet van de druiven,als ze zuur worden zou ik stoppen!!Hi Hi hi
    Ook voor komende week heel veel mooie momenten toe gewenst.
    groetjes,

    Henk de leeuw

  • 31 Augustus 2015 - 11:33

    Jack:

    Hoi Hoi Yvonne

    Ik heb je verhalen weer met plezier gelezen en ben erg blij voor je dat je niet van de brug gewaaid bent,hihi..
    Nancy en Beaune ken ik wel. Nancy vond ik vooral erg mooi omdat daar alles van dat zandsteen is gebouwd maar ook echt leuk met best veel cafee's, leuke terrasjes en veel jonge mensen zijn. Beaune vond ik vooral heel mooi met al die geruite/gekleurde daken. Daar heb ik ooit in een hele mooie B&B gelogeerd op een oud pleintje net buiten het centrum. Binnen de stadsmuren vond ik het wel erg toeristisch.

    Ik heb ondertussen Abraham gezien dus laat ik mijn baard maar staan..

    Wens jou alle vrijheid en fietsgenot!

    X Jack

  • 31 Augustus 2015 - 14:24

    Erica:

    Dag yvonne,
    fijn dat het allemaal goed gaat. De regen die jij daar hebt, hebben wij hier ook nog steeds. Nu is er echt 80 mm gevallen in 24 uur en veel schade door hagelstenen. Ik vind het eng. Ja die tunnel, als je niets kunt zien, dan zie je niets. Zo die wijze boodschap hadden ze beter in de reidgisds kunnen zetten niet dan?
    Succes en tot het volgende bericht
    Groet Erica en ook van Rini

  • 31 Augustus 2015 - 18:23

    Nellie:

    Lieve Yvonne,

    Ik verheug me altijd weer op je prachtige verhalen. Ik heb het eerder gezegd. Je zou je verhalen in boekvorm moeten uitgeven. Grote kans dat het een bestseller wordt of nog mooier dat er een film van gemaakt wordt. Ik geloof dat ik nu toch wat aan het doordraven ben.
    Vandaag ben ik zeiknat geregend toen ik van mijn werk naar huis fietste. Gelukkig hoef ik nu niet in een tentje te kruipen. Ik heb bewondering voor je.

    Groeten,

    Nellie


  • 04 September 2015 - 07:34

    Jacqueline:

    Hoi Yvonne,

    Leuk je verslagen te lezen. Lijkt me een geweldige tocht. Ik ben net terug van 3 weken fietsen in Italië maar zo een paar maanden lijkt mij helemaal geweldig. Je waslijn is een fantastische uitvinding. Ik heb er veel plezier van gehad.

    Ik wens je nog een hele goede tocht.

    Veel plezier Jacqueline

  • 07 September 2015 - 13:36

    Rian:

    Hoi Yvonne, ik ben wat later met lezen! Vorige week zondag is ons kleinkind geboren Liv heet ze, een prachtig meisje. Dus jou avonturen hebben even in "de wacht" gestaan. Ik hoop dat je nu beter weer hebt , dat je droog kunt fietsen is wel net zo lekker. En blijf lekker met druiven je dorst lessen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 62218

Voorgaande reizen:

20 Maart 2018 - 20 Maart 2018

Een nieuwe reis

01 Oktober 2016 - 03 Maart 2017

Op de fiets door Azië.

08 Augustus 2015 - 31 Oktober 2015

Naar Barcelona en Andalusië

20 April 2013 - 25 Juli 2013

Op weg naar Santiago de Compostela

28 November 2010 - 30 Januari 2011

Op de fiets!

04 Maart 2007 - 03 Mei 2007

Reis 2007

Landen bezocht: